Charles Explorer logo
🇨🇿

Divadlo pro děti a mládež II.

Předmět na Filozofická fakulta |
ADV0000029

Anotace

Základní pojmy oboru specializovaného divadla pro děti a mládež v souvislostech. Současné vývojové tendence dramatické a divadelní tvorby pro děti a mladé publikum na území České republiky v kombinaci s tematickými exkurzy do historie. Přehled nejvýznamnějších tvůrců současnosti s ohlédnutím na prostředí, ze kterého jejich tvorba vyrůstá, tedy na zlomové okamžiky ve vývoji českého divadla pro děti a mládež po roce 1989.

Vymezení loutkového a činoherního divadla pro děti a mládež v minulosti a nyní. Prolínání principů a vlivu amatérského a profesionálního divadla pro děti v českém prostředí (význam amatérského divadla pro děti dříve a dnes, profesionalizace loutkových scén v 50. letech 20. století, současnost). Specifika tvorby ve statutárních divadlech pro děti, v nezávislých produkčních jednotkách a v agenturních produkcích. Postavení tvorby pro děti v oblastních, městských a národních divadlech. Vymezení Divadla pro děti a Dětského divadla (dospělí dětem versus děti dětem) s exkurzem do historie (experimenty Miloslava Dismana od roku 1918 dál, základy divadelního lektorství v českém prostředí). Význam dětských herců v profesionálním divadle pro děti. Tvořivá dramatika

(dramatická výchova): divadlo prostředkem, nikoli cílem. Divadlo na hranici umění a vzdělávání, sociální divadlo -

Divadlo ve výchově, Divadlo Fórum. Funkce divadla pro děti a mládež (výchovné tendence a umělecké dílo).

Specifika rodinného divadla a problematika vnímání umění s rodičem nebo bez rodiče. Základní přehled institucí, zabývajících se divadlem pro děti a mládež (statutární divadla, festivaly, UNIMA, ASSITEJ, Sdružení pro tvořivou dramatiku, NIPOS Artama atd.). Specifika a současná praxe hudebního a pohybového divadla pro děti.

Dramatická literatura pro děti a mládež – žánry divadla pro děti (se zvláštním důrazem na pohádku a bajku).

Východiska dramatické literatury pro loutkové a pro činoherní divadlo. Podíl principů autorského a interpretačního divadla pro děti na současné inscenační praxi. Problematika dramatizace a divadelní adaptace v tvorbě pro děti.

Příčiny absence překladové dramatiky v české dětské dramaturgii.