Kurz zajišťuje KTK DAMU. Studenti KDV jsou hodnoceni za aktivitu v hodine a účast.
VÝSLEDKY UČENÍ DANÉ VZDĚLÁVACÍ SLOŽKY
Student/ka je schopný odlišit performance studies od teatrologie, rozumí odlišným východiskům a zaměření oborů, dokáže rozpoznat principy performance studies a zná jejich teoretické základy, uvědomuje si širší mezioborové souvislosti pojmů performance a performativity a je schopen používat je adekvátně ke kontextu, rozumí základním východiskům a klíčovým konceptům kognitivní teatrologie, dokáže aplikovat jednotlivé teoretické nástroje při analýze představení, uvědomuje si jejich silné a slabé stránky, lépe se orientuje v anglo-americkém divadelně teoretickém diskurzu a snadněji čte anglicko-jazyčné odborné texty.
FORMA STUDIA
Seminář s diskusí nad vybranými texty.
PŘEDPOKLADY A DALŠÍ POŽADAVKY
Schopnost analýzy a reflexe.
Schopnost četby anglicky psaných oborových textů.
OBSAH KURZU
Kurz rozšiřuje povědomí o současných konceptech západního uvažování o divadle. Primární pozornost je věnovaná anglo-americké a německé oblasti a tématicky se zaměřuje na univerzální koncepty nahlížející divadelní tvorbu v souvislostech s dalšími obory. Hlavní důraz bude kladen na pochopení rozdílných významů termínů performance a performativity v teatrologii a příbuzných oborech (především performance studies), doplněný souvisejícími koncepty živosti (liveness) a liminality. Část kurzu bude tvořit exkurz do kognitivní teatrologie a klíčových pojmů s ní spojených. Recepce divadelního představení zde bude zkoumána skrze současné teorie myšlení a koncepty vtělené mysli, konceptuální integrace či obrazových schémat.
Tématické okruhy kurzu:
Výchozí koncepty performance studies.
Teorie performance a performance studies.
Performativita, performance a divadlo.
Liveness a medialita.
Liminalita v rituálu a v divadle.
Kognitivní teatrologie a její koncepty.
DOPORUČENÁ NEBO POVINNÁ LITERATURA
Doporučená literatura:
AUSLANDER, Philip (ed.). Performance: Critical Concepts in Literary and Cultural Studies. Volume 1. London a
New York: Routledge, 2003.
AUSLANDER, Philip. Liveness: Performance in a Mediatized Culture. 2. vyd. London a New York: Routledge, 2008.
BIAL, Henry a BRADY, Sara (eds.). The Performance Studies Reader. 3. vyd. London a New York: Routledge, 2016.
CARLSON, Marvin. Performance: A Critical Introduction. 3. vyd. London a New York: Routledge, 2018.
FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na Konári, 2011.
McCONACHIE, Bruce. Engaging Audiences. New York: Palgrave Macmillan, 2008.
SHEPHERD, Simon. The Cambridge Introduction to Performance Theory. Cambridge: Cambridge University
Press, 2016
SOFIE, Gabriel, FALETTI, Clelia a JACONO, Victor (eds.). Theatre and Cognitive Neuroscience. London a New
York: Bloomsbury Publishing, 2016.
HODNOTICÍ METODY A KRITÉRIA 80% účast v hodinách a aktivní zapojování se do diskusí podmíněné čtením průběžně zadávaných textů (70 % klasifikace), průběžné písemné reflexe (cca 1–2 normostrany) probíraných textů (10 % klasifikace),
Příspěvek na závěrečném kolokviu, při kterém student formou ústní strukturované prezentace aplikuje jedno z probraných témat na analýzu konkrétní inscenace (20 % klasifikace).