Charles Explorer logo
🇨🇿

Vlivné koncepty západníhouvažování o divadle 1

Předmět na Filozofická fakulta |
ADV0000032

Anotace

Kurz zajišťuje KTK DAMU. Studenti KDV jsou hodnoceni za aktivitu v hodine a účast.

VÝSLEDKY UČENÍ DANÉ VZDĚLÁVACÍ SLOŽKY

Student/ka je schopný odlišit performance studies od teatrologie, rozumí odlišným východiskům a zaměření oborů, dokáže rozpoznat principy performance studies a zná jejich teoretické základy, uvědomuje si širší mezioborové souvislosti pojmů performance a performativity a je schopen používat je adekvátně ke kontextu, rozumí základním východiskům a klíčovým konceptům kognitivní teatrologie, dokáže aplikovat jednotlivé teoretické nástroje při analýze představení, uvědomuje si jejich silné a slabé stránky, lépe se orientuje v anglo-americkém divadelně teoretickém diskurzu a snadněji čte anglicko-jazyčné odborné texty.

FORMA STUDIA

Seminář s diskusí nad vybranými texty.

PŘEDPOKLADY A DALŠÍ POŽADAVKY

Schopnost analýzy a reflexe.

Schopnost četby anglicky psaných oborových textů.

OBSAH KURZU

Kurz rozšiřuje povědomí o současných konceptech západního uvažování o divadle. Primární pozornost je věnovaná anglo-americké a německé oblasti a tématicky se zaměřuje na univerzální koncepty nahlížející divadelní tvorbu v souvislostech s dalšími obory. Hlavní důraz bude kladen na pochopení rozdílných významů termínů performance a performativity v teatrologii a příbuzných oborech (především performance studies), doplněný souvisejícími koncepty živosti (liveness) a liminality. Část kurzu bude tvořit exkurz do kognitivní teatrologie a klíčových pojmů s ní spojených. Recepce divadelního představení zde bude zkoumána skrze současné teorie myšlení a koncepty vtělené mysli, konceptuální integrace či obrazových schémat.

Tématické okruhy kurzu:

Výchozí koncepty performance studies.

Teorie performance a performance studies.

Performativita, performance a divadlo.

Liveness a medialita.

Liminalita v rituálu a v divadle.

Kognitivní teatrologie a její koncepty.

DOPORUČENÁ NEBO POVINNÁ LITERATURA

Doporučená literatura:

AUSLANDER, Philip (ed.). Performance: Critical Concepts in Literary and Cultural Studies. Volume 1. London a

New York: Routledge, 2003.

AUSLANDER, Philip. Liveness: Performance in a Mediatized Culture. 2. vyd. London a New York: Routledge, 2008.

BIAL, Henry a BRADY, Sara (eds.). The Performance Studies Reader. 3. vyd. London a New York: Routledge, 2016.

CARLSON, Marvin. Performance: A Critical Introduction. 3. vyd. London a New York: Routledge, 2018.

FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na Konári, 2011.

McCONACHIE, Bruce. Engaging Audiences. New York: Palgrave Macmillan, 2008.

SHEPHERD, Simon. The Cambridge Introduction to Performance Theory. Cambridge: Cambridge University

Press, 2016

SOFIE, Gabriel, FALETTI, Clelia a JACONO, Victor (eds.). Theatre and Cognitive Neuroscience. London a New

York: Bloomsbury Publishing, 2016.

HODNOTICÍ METODY A KRITÉRIA 80% účast v hodinách a aktivní zapojování se do diskusí podmíněné čtením průběžně zadávaných textů (70 % klasifikace), průběžné písemné reflexe (cca 1–2 normostrany) probíraných textů (10 % klasifikace),

Příspěvek na závěrečném kolokviu, při kterém student formou ústní strukturované prezentace aplikuje jedno z probraných témat na analýzu konkrétní inscenace (20 % klasifikace).