Charles Explorer logo
🇬🇧

From Copeau to Koltés: French Theatre of 20th Century

Class at Faculty of Arts |
ADV0000048

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2986

Během tohoto kurzu podnikneme exkurz do dějin francouzského divadla a dramatu napříč dvacátým stoletím, přičemž přesahy a úkroky do století předcházejícího i do toho současného budou povoleny.

Pokusíme se sledovat vývoj ve francouzském divadle od nástupu moderních směrů na počátku století a reformy

Jacquesa Copeaua ve Starém holubníku (Théâtre du Vieux-Colombier) a na ni navazujícího působení režisérů

Kartelu, přes hnutí divadla surrealistického a dadaistického k reformě Antonina Artauda.

Následně se zaměříme na proměny francouzského divadelnictví po druhé světové válce, proces tzv. decentralizace a dotkneme se též fenoménů, jakými byli a jsou Avignonský festival (a jeho zakladatel, režisér Jean

Vilar), TNP (= Théâtre national populaire; a to včetně exkurzu zpět k počátkům snah o “národní lidové divadlo” na přelomu 19. a 20. století), mezinárodní festival Divadlo národů (Théâtre des nations), hnutí tzv. nového (=

"absurdního") divadla apod.

Přednáška se bude též paralelně opírat o dramatickou tvorbu a aktivity autorů textů pro divadlo (např. Giraudoux,

Cocteau, Vitrac, Sartre, Ionesco, Arrabal, Beckett, Genet, Koltès aj.), které se pokusí ukázat na pozadí režisérů a významných hybatelů divadelního dění (Copeau, Jouvet, Dullin, Baty, Pitoëff, Barrault, Blin, Planchon,

Mnouchkine, Savary, Chéreau, Régy, Vitez aj.). od studentů se v průběhu kurzu předpokládá četba (nejen) dramatických textů znalost francouzštiny naopak podmínkou k absolvování kurzu není

VÝUKA Fórum probíhá v úterý v čase 9:30 - 12:30 v uč. 429 se koná podle následujícího harmonogramu: 6. října

...

...

...

...

...

...

... sledujte zde, prosím, aktuální informace harmonogram se případně může operativně pozměnit :) během putování po francouzském divadelním světě nejspíše narazíme na následující témata: divadelní moderna, hnutí tzv. první divadelní reformy, Národní lidové divadlo (TNP, F. Gémier) reforma Jacquesa Copeaua (herectví, režie, inscenace) a jeho Starý holubník vznik tzv. Kartelu (Dullin, Baty, Jouvet, Pitoëff) režisér a autor (od tandemu Jouvet – Giraudoux k dalším modelům autorsko-režijní spolupráce) inspirace cirkusem (od Batyho a Dullina až k modernímu, tzv. "novému" cirkusu) moderní divadelník Georges Pitoëff dadaistické divadlo (kabaret, divadlo, provokace) & surrealistické divadlo a drama (Apollinaire, Vitrac, Cocteau,

Ribémont-Dessaignes) meziválečná francouzská dramatika (styly, rukopisy; bulvární divadlo vs. avantgarda) herecké školy a výchova divadelníků ve Francii

Antonin Artaud jako divadelní tvůrce, teoretik i inspirátor (aneb co si o AA myslí třeba Jacques Derrida?) divadlo a drama za druhé světové války; katoličtí autoři (Bernanos) poválečná situace ve Francii (společnost, umění, divadlo, drama) existenciální drama (Sartre, Camus) absurdní drama a divadlo (Beckett, Ionesco, Adamov, Arrabal, Genet, Blin)

Théâtre National Populaire (TNP) a Festival d’Avignon (Jean Vilar) decentralizace divadelní kultury

šedesátá léta ve francouzském divadle (revoluce ´68, teatralizace společnosti)

Jean-Louis Barrault (režisér, divadelník, herecký pedagog) alternativní divadlo ve Francii (Mnouchkinová, Théâtre du Soleil) divadlo a režiséři 70. - 90. let (Planchon, Savary, Lavelli, Régy, Chéreau, Vincent)

„dramatika všedního dne“ (Vinaver, Deutch) dramatická tvorba konce milénia (Bernard-Marie Koltès, Jean-Luc Lagarce, Didier-Georges Gabily, ale i Jean-

Claude Carrière...) bulvární (soukromé) divadlo a jeho autoři (Guitry, Reza, Schmitt...) vztahy českých a francouzských divadelníků a tvůrců (meziválečné avantgardy, O. Krejča, M. Kundera...) francouzský divadelní provoz (struktura divadelní sítě, provozní podmínky, typy divadel, divadla soukromá vs. divadla subvencovaná) divadelní ocenění (Prix Molière aj.) a role divadla ve francouzské společnosti atestace / zakončení předmětu předmět bude zakončen ústní zkouškou, která prověří znalosti studentů o probíraných tématech a jejich povědomí o význačných autorech a dílech, včetně schopností kontextového uvažování a řazení poznatků do

širších souvislostí (viz doporučená literatura) podmínkou absolvování kurzu je znalost alespoň 10 dramatických textů z probíraného období a několika titulů ze sekundární literatury (vše dle vlastní volby studenta) texty ke studiu si student volí tak, aby byl schopen se zorientovat v diskutovaných a probíraných tématech nemalé množství materiálů ke studiu je k dispozici v elektronické podobě v seznamu doporučené literatury, další pak přirozeně v knihovnách (a dalších databázích) studenti si ke zkoušce přinesou seznam prostudované literatury termíny zkoušek budou vypsány ke konci semestru v SISu doporučená studijní literatura a četba studijní materiály obecnější povahy:

Artaud, A. Divadlo a jeho dvojenec, 1994. [anglicky; výběr kapitol česky]

Fowlie, Wallace. Dionysus in Paris: A Guide to Contemporary French Theatre. Meridian Books: New York 1960.

Hyvnar, J. Francouzská divadelní reforma, Praha 1997.

Hyvnar, J. Herec v moderním divadle, Praha 2000.

Innes, Ch. Avant Garde Theatre 1892-1992. Routledge: London - New York 1993.

Knapp, B. L. French Theatre since 1968, New York 1995.

Pavis, P. Divadelní slovník. Praha 2003.

Semil, M., Wysiňska, E. Slovník světového divadla 1945 – 1990, Praha 1998.

Šimková, S. Súčasne francuzske divadlo, Bratislava 1985.

Šimková, S. Divadlo prekračuje hranice, Bratislava 2019.

Thibaudat, J.-P. Théâtre français contemporain, Paříž 2000.

Turk, E. B. French Theatre Today: The View From New York, Paris, and Avignon, University of Iowa Press, 2011. divadelní hry (výběr)

Adamov, A.: Profesor Taranne, Velký a malý manévr, aj.

Anouilh, J.: Skřivánek, Antigona, Romeo a Jana, aj.

Arrabal, F.: Hřbitov aut, Fando a Lis, aj.

Beckett, S.: Čekání na Godota (prk P. Ouředník, prk J. Kolář), Konec hry, Katastrofa a jiná dramátka (= Katastrofa,

Tenkrát, Kroky, Ne já, Sólo), Šťastné dny, aj.

Bernanos, G.: Dialogy karmelitek

Carrière; J.-C.: Terasa, Ptačí sněm, aj.

Claudel, P.: Saténový střevíček, Zvěstování Panně Marii, Polední úděl, Výměna aj.

Duhamel, G.: Světlo

Durasová, M.: Kino Eden, Savannah Bay, India Song; Moderato cantabile, Milenec aj.

Gatti, A.: Iluzórny život zametača Augusta G. (ve slovenštině či v originále)

Gabily, D.-G.: Zvěřina doby, Prolákliny

Genet, J.: Paravány, Balkón, Služky; Deník zloděje, aj.

Giraudoux, J.: Trojská válka nebude, Amphitryon 38, Bláznivá ze Chaillot, Ondine aj.

Grumberg, J.-C.: Nejspíš sníš, Krejčovská dílna, aj.

Ionesco, E.: Lekce [SK], Židle, Nosorožec, Macbett, aj.

Koltès, B.-M.: Boj černocha se psy, V samotě bavlníkových polí, Západní přístaviště, Roberto Zucco, Tu noc těsně před lesy (přeloženo též jako: V lesích před příchodem noci), Návrat do pouště + Tabataba, Coco; La fuite à cheval loin dans la ville (román, nepřeloženo)

Lagarce, J.-L.: Byla jsem doma a čekala až přijde déšť, Cesta paní Knipperové do východního Pruska

Novarina, V.: Imaginární opereta

Planchon, R.: Tři mušketýři

Pommerat, J.: Tři hry (Znovusjednocení Korejí, Prolomit ledy, Třesu se)

Reza, Y.: Obraz, Tři verze života, Bůh masakru, Muž přístupný náhodám, aj.

Renaud, S.: Popel a lampióny

Rostand, E.: Cyrano de Bergerac

Sartre, J.-P.: S vyloučením veřejnosti (= Za zavřenými dveřmi), aj.

Schmitt, E. E.: Návštěvník, Hotel mezi dvěma světy, Heslo "Morálka" (= Libertin)

Vinaver, M.: Na lopatkách, Odešel, nemluvil... + Hôtel Iphigenie, Les Coréens, Les Compte-rendus d'Avignon

(nepřeloženo)

Vian, B.: Svačinka generálů

Vildrac, Ch.: Koráb Tenacity

Vitrac, R.: Victor, aneb Dítka u moci

Zeller, F.: Pravda, Lež, Otec, Matka, Ten třetí

Další materiály:

Artaud, A. Texty I, II, III. Praha 2003.

Barrault, J.-L. Som divadelník, Bratislava 1961.

Brook, P. Nitky času. Praha 2006.

Dort, B. Théâtres. Paříž 2003.

Dort, B. Pokus o popis Lorenzaccia. Divadelní revue 1/2010.

Dort, B. Kopernikánský obrat. Divadelní revue 2/2011.

Esslin, M. Theatre of the absurd. The Tulane Drama Review 4/1960. [+ Esslinovu stejnojmennou knihu najdete v knihovnách]

Fischer, J. L. Dějiny francouzské literatury (3.díl), Praha 1979.

Giret, N. Georges Pitoëff, le régisseur idéal. Paříž 2001.

Christov, P. Cesty současného francouzského psaní pro divadlo (1980-2005). Disertační práce, FF MU, Brno 2005.

Christov, P. (ed.) Francouzské drama dnes I. (antologie překladů současné francouzské dramatiky). Brno 2005.

Christov, P. (ed.) Francouzské drama dnes II. (antologie překladů současné francouzské dramatiky). Brno 2008.

Christov, P. Yasmina Reza, aneb Příběh herečky, dramatičky, spisovatelky a režisérky. In. Program k inscenaci

Kumšt. Městské divadlo Brno, 2008.

Christov, P. Derrida je hodná holka (nad vybranými bulvárními aspekty současných p