Charles Explorer logo
🇨🇿

Odlehlé inspirave: seminář ke staršímu českému divadlu

Předmět na Filozofická fakulta |
ADV0000118

Anotace

Forma kurzu: seminář k přednáškovým kurzům DČD I - České středověké divadlo a DČD II - České barokní divadlo

Typ kurzu: výběrový pro bakalářský stupeň studia

Časová dotace: 2 hodiny týdně během 1 semestru

Požadavky k zápočtu: znalost zadané literatury, aktivní účast na semináři, vypracování zadaných referátů a presentací

Vyučující: PhDr. Barbara Topolová, PhD.

Klíčová slova: starší české divadlo, středověké divadlo, barokní divadlo, český strukturalismus, moderna, avantgarda, studiové divadlo, pretext, metatext, intertext, interpretace, adaptace, inscenace, Petr Bogatyrev, Hana

Burešová, E. F. Burian, Roman Jakobson, Jan Kopecký, Václav Martinec, Vojtěch Ron, Bořivoj Srba

Obsah kurzu:

Seminář k přednáškám z dějin staršího českého divadla je zaměřen na ohledávání jevů moderní kultury, navazující, multimediálně „metatextující“ a vědecky konceptualizující fenomény českého středověkého a barokního divadla. Vedle pokusů o inscenační uchopení starších dramatických textů či identifikaci moderních domácích dramatických variací středověkých žánrů bude pozornost centrována na teoretizující teatrologické koncepty, vycházející z diskurzu a inscenační praxe středověkého a sousedského barokního divadla a lidové performativity a na související mocné inspirační impulsy, jaké tyto fenomény představovaly zejména pro avantgardní divadlo a následně i pro divadlo studiové.

Základní prameny a literatura:

BOGATYREV, Petr. Souvislosti tvorby: cesty ke struktuře lidové kultury a divadla. Odeon, Praha, 1971.

BOGATYREV, Petr. Lidové divadlo české a slovenské. Fr. Borový – Národopisná společnost českoslovanská,

Praha 1940.

BURIAN, Emil František. Mistr Ipokras. Signál 1, 1928, č. 4.

BURIAN, Emil František. Zameťte jeviště. Čs. Kompas, Praha 1936.

BURIAN, Emil František. Pojďte, lidé, na divadla s železnýma kladivama! Klub přátel D 41 – Čs. Kompas, Praha 1940.

BURIAN, Emil František. Vojna. Lidová hra se zpěvy a tanci na text lidové poesie sebrané K. J. Erbenem. Orbis,

Praha 1955.

DOLNÍČKOVÁ, Markéta. Z hospody do nóbl Spielhausu aneb Pašije v Hořicích na Šumavě. Divadelní revue 19, 2008, č. 3.

DOLNÍČKOVÁ, Markéta. Pašijové hry v Hořicích na Šumavě po roce 1989. Divadelní revue 19, 2008, č. 4.

HODROVÁ, Daniela. Text mezi texty. Česká literatura 51, 2003, č. 5.

JAKOBSON, Roman. Dopis Jiřímu Voskovcovi a Janu Werichovi o noetice a sémantice švandy. In: Deset let

Osvobozeného divadla. Sb.. Praha 1937.

KOMENSKÝ, Jan Amos – TOPOL, Josef. Diogenes cynik znovu naživu. Divadelní revue 3, 1994, č. 2.

LACHMANOVÁ, Renate. Paměť a literatura. Česká literatura 42, 1994, č. 1.

PÖMERL, Jan. Zeyerův projekt pašijové hry pašijové hry ve Vodňanech. Divadelní revue 4, 1993, č. 4.

SPURNÁ, Helena. Emil František Burian a jeho cesty za operou. KLP, Praha 2014.

STEHLÍKOVÁ, Eva. Návrat Diogena kynika Léta Páně 1974. Divadelní revue 3, 1994, č. 2..

STEHLÍKOVÁ, Eva. Zeyerovo středověké mystérium. Divadelní revue 8, 1997, č.3.

SRBA, Bořivoj. Inscenační tvorba E. F. Buriana 1939 -1941. Ústav pro českou a světovou literaturu ČSAV, Praha 1980.

SRBA, Bořivoj. O nové divadlo. Praha, Panorama 1988.

Další literatura a prameny budou upřesněny na začátku kurzu s ohledem na zadané práce.