Předmět je zaměřen na představení etnografického/terénního výzkumu jako klíčového metodologického nástroje sociální/kulturní antropologie. Student v průběhu kurzu získá základní přehled o podobě, postupech a metodologických obtížích etnografického výzkumu formou přednášek a četby odborných textů. Etnografický výzkum bude představen na příkladech z odborné (i autobiografické) literatury, ale také v podobě prezentací antropologů realizujících vlastní terénní výzkumy. V rámci kurzu se budeme zabývat také problematikou vstupu do terénu, identity výzkumníka, etiky výzkumu a publikace dat. Pozornost bude věnována též schopnosti formulovat výzkumný problém, napsat výzkumný návrh a naučit se správně citovat odbornou literaturu. Nedílnou součástí kurzu bude provedení vlastního terénního šetření na zadané téma, v němž studenti použijí metody zúčastněného pozorování a rozhovoru. Hlavní tematické okruhy:
1. Kvantitativní a kvalitativní metody. Vymezení kvantitativních a kvalitativních metod, jejich vzájemný vztah, přednosti a slabiny. Validita a reliabilita.
2. Etnografie. Fieldwork. Významy pojmu etnografie. Etnografie jako národopis: německá tradice. Sociologická tradice: výzkum města. Antropologická tradice: etnografie jako terénní výzkum.
3. Klasický model antropologického terénního výzkumu. Antropologie a kolonialismus. Klasický model terénního výzkumu. „Obrat k metodologii“: reflexivita, osobnost výzkumníka, politický rozměr výzkumu.
4. Metodologické problémy terénního výzkumu. Formulace výzkumného problému. Vstup do terénu. Fáze terénního výzkumu. Výběr informátorů. Trychtýřová metoda.
5. Identita výzkumníka v terénu. Antropolog jako výzkumný nástroj. Problematika genderu. „Domorodá antropologie“ a výzkum ve vlastní kultuře. „Going native“.
6. Pozorování jako specifická výzkumná technika. Typologie a klasifikace pozorování (zúčastněné a nezúčastněné, strukturované a nestrukturované). Kritika klasifikací. Lze pozorovat bez participace?
7. Rozhovor jako specifická výzkumná technika. Ústní sdělení jako zdroj dat. Způsoby vedení a záznamu rozhovorů. Typologie: strukturované-nestrukturované. Focus groups. Teoretické přístupy k vedení rozhovorů a práci s nimi. Práce s nahrávkami. Přepisy a kódování rozhovorů.
8. Analýza dat. Kategorie a kódy. Analýza kvalitativních dat (rozhovory, pozorování). Kódování. Typy a druhy kódů.
9. Psaní etnografie. Zásady správného citování. Zpracování dat z kvalitativního výzkumu. Psaní a publikace etnografie jako výsledek výzkumu. Způsoby odkazování a zásady správného citování.
10. Etické problémy terénního výzkumu. Etické aspekty terénního výzkumu, psaní etnografie a publikování. Problematika informovaného souhlasu. Etické kodexy.
11. Orální historie. Teorie a metoda orální historie. Oblast využití a specifika metody. Způsob vedení rozhovorů, přepis, analýza a interpretace dat.