Cílem předmětu je seznámit studenty s fenoménem obchodu v indonéském souostroví jako s prostředkem podněcujícím kulturní transmisi nejen mezi jednotlivými geograficko-politickými ostrovními oblastmi, ale také v
širším kontextu jihovýchodní Asie.
Metodologicky předmět vychází z poznatků historie, politologie a antropologie a podporuje interdisciplinární přístup ke studovanému tématu.
Cyklus přednášek pokrývá následující tématické okruhy:
● Počátky vnitroostrovního obchodu, směna zboží jako kulturní fenomén.
● Vnitroostrovní obchod před příchodem evropské kolonizace.
● Čínští obchodníci jako mediátoři námořní směny v jihovýchodní Asii a jako nositelé čínských kulturních atributů do oblasti.
● Vzájemná koexistence tradičního obchodu a koloniálních obchodních smluv (fenomén holandské
Východoindické společnosti).
● Mezinárodní obchodní tlaky na přelomu 19. a 20. století, rozvoj mezikontinentální námořní dopravy, vznik monopolů.
● Obchodní vztahy na počátku 20. století a během 2. světové války (počátek exploatace přírodních zdrojů pro rozvoj průmyslu, japonská okupace).
● Význam obchodu po roce 1945 pro nově vzniklou Indonéskou republiku.
● Postkoloniální a poválečný politický vývoj a vznik regionálních obchodních seskupení (ASEAN).
● Struktura současného vnitrostátního a mezinárodního obchodu Indonéské republiky.
● Současné ekonomické vazby v regionu jihovýchodní Asie, globalizace, fenomén moderního otrokářství.