Anotace:
Přednáškový kurz se bude nejprve zabývat ontologií výtvarného uměleckého díla. Sledovat bude vztahy hmotného artefaktu, estetického předmětu a konkretizace. Zaměříme se také na problematiku časovosti recepce výtvarného uměleckého díla. Následně se budeme zabývat formováním konceptu výtvarného umění v novověkém myšlení.
Představíme také různé přístupy k dějinám výtvarného umění: teorii stylů, sociologii dějin umění a psychologii dějin umění.
Dále se zaměříme na teorie avantgardního a postmoderního umění a v této souvislosti se zastavíme u tématu rozdílnosti zobrazujíc ího a nezobrazujícího výtvarného díla. Závěrem se budeme zabývat koncepty ?konce dějin umění? a ?nových dějin umění?.
Povinná literatura ke zkoušce:
Benjamin, W., Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti, in: Benjamin, W., Dílo a jeho zdroj, Odeon,
Praha 1979, s. 17?47.
Lyotard, J.-F., Okamžik, Newman, in: Lyotard, J.-F., Putování a jiné eseje, Herrmann & synové, Praha 2001, s. 107?123.
Panofsky, E., Ikonografie a ikonologie: úvod do studia renesančního umění, in: Panofsky, E., Význam ve výtvarném umění,
Odeon, Praha 1981, s. 33?51.
Worringer, W., Abstrakce a vcítění, Triáda, Praha 2001.
Focillon, H., Život tvarů, S.V.U. Mánes, Praha 1936.
Francastel, P., Malířství a společnost, Barristel & Principal, Brno 2003.
Gombrich, E. H., Umění a iluze, Odeon, Praha 1985.
Lyotard, J.-F., Vznešené a avantgarda, in: Lyotard, J.-F., Putování a jiné eseje, Herrmann & synové, Praha 2001, s. 124? 147.