Charles Explorer logo
🇨🇿

Fenomenologie

Předmět na Filozofická fakulta |
AES100056

Anotace

Anotace: Na počátku kurz načrtne základní obrysy myšlení zakladatele fenomenologie Edmunda Husserla a poté postupně předloží názory autorů, kteří se, vedeni fenomenologickým přístupem, zabývali estetickou problematikou. Představíme "fundamentální ontologii" Martina Heideggera a názory tohoto autora na uměleckou tvorbu jako "dění bytí" a "vyvstávání světa na základě země"; zmíněny budou také paralelní přístupy Eugena Finka a Maurice Merleau-Pontyho. Dále se budeme zabývat teorií imaginace Jeana-Paula Sartra, myšlenkou umění jako "exotismu" ve filosofii Emmanuela Lévinase, Ingardenovou koncepcí uměleckého díla jako "hodnotově-kvalitativního celku" a Patočkovým pojetím umění jako součásti "pohybu pravdy". Sylabus:

1. Fenomenologie E. Husserla, esteticky relevantní motivy Husserlovy fenomenologie: neutralitní modifikace vědomí, "malba" a "obraz", "zpřítomnění".

2. Ingardenovo pojetí výtvarného a literárního uměleckého díla, "vrstevnatost" uměleckého díla.

3. Umělecké dílo jako "hodnotově-kvalitativní celek" v estetické koncepci R. Ingardena: "estetické hodnotné kvality", "estetické hodnotové kvality", "estetická hodnota".

4. Fundamentální ontologie M. Heideggera, Heideggerovo pojetí uměleckého díla jako "světliny bytí"; "svár země a světa".

5. Básnictví jako "naslouchání bytí" ve filozofii M. Heideggera, básnictví jako zakládání "bydlení".

6. Pojetí obrazu u E. Finka; Finkovo pojetí uměleckého díla jako "symbolu světa".

7. Umělecké dílo jako "projevení bytí" v myšlení M. Merleau-Pontyho, obraz jako průzkum předpokladů vidění.

8. Pojetí obrazu u J.-P. Sartra: "ireálnost" předmětu v obraze.

9. Koncepce "angažovaného umění" u J.-P. Sartra.

10. Obraz jako "exotismus" v myšlení E. Lévinase: "rytmus", "hudebnost", "podobnost" obrazu.

11. Patočkovo pojetí životních pohybů, umění jako součást "pohybu pravdy", Patočkova interpretace Ingardenova pojetí obrazu.

12. Historické proměny "pohybu pravdy" a "pravdy umění" ve filozofii J. Patočky: období "umělecké kultury" a "období reflektované". Základní literatura: Kelly, M. (ed.), Encyclopedia of Aesthetics, Oxford

1998. Lyotard, J.-F., Fenomenologie, Victoria Publishing, Praha

1995. Perniola, M., Estetika

20. století, Karolinum, Praha

2000. Povinná literatura: Zkouška: Fink, E, Hra jako symbol světa, Český spisovatel, Praha

1993. Heidegger, M., Básnicky bydlí člověk, OIKOYMENH, Praha

1993. Ingarden, R., O poznávání literárního díla, Československý spisovatel, Praha

1967. Heidegger, M., Zrození uměleckého díla, Orientace, roč. 3, 1968, č. 5-6, Orientace, roč.

4., 1969, č.1. Ingarden, R., O štruktúre obrazu, SVKL, Bratislava

1965. Ingarden, R., Umělecké dílo literární, Odeon, Praha

1989. Lévinas, E., Existence a ten, kdo existuje, OIKOYMENH, Praha

1997. Merleau-Ponty, M., Oko a duch a jiné eseje, Obelisk, Praha

1971. Patočka, J., Umění a čas I, II, OIKOYMENH, Praha

2004. Sartre, J.-P. Imaginace a imaginárno, Estetika, roč. 6, 169, č.

2.