I. 25. 2. Úvod - pojem stylu v teorii vizuálního umění
\r\nII. 4. 3. Giorgio Vasari, \"Ůvod k Životům\", in: Životy nejvýznamějších malířů, sv. 1, Praha: Odeon 1974.
\r\nIII. 11. 3. Johann Wolfgang von Goethe, \"Jednoduché napodobňovanie prírody, maniera, štýl\", in: O prírode a umení, Bratislava:
Pravda 1982.
IV. 18. 3. Alois Riegl, \"The Main Characteristics of the Late Roman Kunstwollen\", in: Christopher Wood (ed.), The Vienna School Reader, New York: Zone Books 2003.
\r\nV. 25. 3. Heinrich Wölfflin, \"Introduction\" a \"Conclusion\", in: Principles of Art History, New York: Dover 1950.
\r\nVI. 1. 4. Arnold Hauser, \"Sloh a změna slohu\", in: Filosofie dějin umění, Praha: Odeon 1975.
\r\nVII. 8. 4. Meyer Schapiro, \"Styl\", in: Dílo a styl, Praha: Argo 2006.
\r\nVIII. 15. 4. Ernst Gombrich, \"Norm and Form: The Stylistic Categories of Art History and Their Origins in Renaissance Ideals\", in: Norm and Form: Studies in the Art of the Renaissance, Londýn: Phaidon 1966.
\r\nIX. 22. 4. Ernst Gombrich, \"The Logic of Vanity Fair: Alternatives to Historicism in the Study of Fashions, Style and Taste\", in: Ideals and Idols: Essays on Values in History and in Art, Londýn: Phaidon 1979.
\r\nX. 29. 4. Richard Wollheim, \"Pictorial Style: Two Views\", in: Berel Lang (ed.), The Concept of Style, Ithaca, NY: Cornell Uni. Press, 1987.
\r\nXI. 13. 5. Svetlana Alpers, \"Style Is What You Make It\", in: Lang, The Concept of Style.
","inLanguage":"cs"}]}Sylabus k semináři (texty budou dostupné na moodlu):
I. 25. 2. Úvod - pojem stylu v teorii vizuálního umění
II. 4. 3. Giorgio Vasari, "Ůvod k Životům", in: Životy nejvýznamějších malířů, sv. 1, Praha: Odeon 1974.
III. 11. 3. Johann Wolfgang von Goethe, "Jednoduché napodobňovanie prírody, maniera, štýl", in: O prírode a umení, Bratislava:Pravda 1982.
IV. 18. 3. Alois Riegl, "The Main Characteristics of the Late Roman Kunstwollen", in: Christopher Wood (ed.), The Vienna School Reader, New York: Zone Books 2003.
V. 25. 3. Heinrich Wölfflin, "Introduction" a "Conclusion", in: Principles of Art History, New York: Dover 1950.
VI. 1. 4. Arnold Hauser, "Sloh a změna slohu", in: Filosofie dějin umění, Praha: Odeon 1975.
VII. 8. 4. Meyer Schapiro, "Styl", in: Dílo a styl, Praha: Argo 2006.
VIII. 15. 4. Ernst Gombrich, "Norm and Form: The Stylistic Categories of Art History and Their Origins in Renaissance Ideals", in: Norm and Form: Studies in the Art of the Renaissance, Londýn: Phaidon 1966.
IX. 22. 4. Ernst Gombrich, "The Logic of Vanity Fair: Alternatives to Historicism in the Study of Fashions, Style and Taste", in: Ideals and Idols: Essays on Values in History and in Art, Londýn: Phaidon 1979.
X. 29. 4. Richard Wollheim, "Pictorial Style: Two Views", in: Berel Lang (ed.), The Concept of Style, Ithaca, NY: Cornell Uni. Press, 1987.
XI. 13. 5. Svetlana Alpers, "Style Is What You Make It", in: Lang, The Concept of Style.
Tento semestrální kurz sestává ze dvou na sobě relativně nezávislých součástí: přednášky a semináře.
Přednáška
Semestrální přednáškový kurz navazuje na Teorii výtvarného umění I. ze zimního semestru. Cílem semestrálního přednáškového cyklu je představit studentům základní metodické školy teorie vizuálního umění dvacátého století. Přednášky budou koncipovány jako komentáře zasazující do souvislostí stěžejní texty, které budou na začátku semestru zpřístupněné na moodlu a které budou také tvořit povinnou literaturu ke zkoušce.
Seminář
Seminář bude věnovaný četbě vybraných textů z dvacátého století k pojmu stylu. Budou nás zajímat způsoby interpretace a kritiky tohoto klíčového a do nedávna relativně nekontroverzního pojmu dějin umění.