Charles Explorer logo
🇨🇿

Estetika a filmová teorie

Předmět na Filozofická fakulta |
AES500120

Sylabus

Přednáška 1 a 2 // Úvod. Identifikace místa „diváctví“ napříč (dějinami) různých teoretických přístupů. Rozpad jednotného pojmu „divák“. Seznámení se základní literaturou a relevantními filmy. Filmový divák ve filmu. Organizace kurzu.

Přednáška 3 // Co s námi dělá film? Strukturalistické a psychoanalytické filmové teorie. Touha. Identifikace. Pojem sutury.

Přednáška 4 // Jak se můžeme filmu bránit? Feministické a queer teorie filmového diváctví. „Odhalení“ předpokladu monolitického diváka (mužského pohledu). Pojem subverzivity. Rozpad jednotného modelu diváctví. Counter-cinema. Diváctví experimentálního filmu.

Přednáška 5 // Co děláme s filmem? Kognitivismus. Empirická studia kognitivních procesů diváctví. Pojmový shluk kolem „participace filmového diváka“.

Přednáška 6 // „Raný“ a „pozdní“ divák Recepční studia. Různé temporality filmového diváctví. Pojem anachronie.

Přednáška 7 // Dokumentární filmový divák Sémio-pragmatický přístup (Roger Odin). Diváctví hrané vs. dokumentární kinematografie. Pojem aktant.

Přednáška 8 // Interaktivní audiovize Nová média, digitální kinematografie, počítačové umění – jak se proměňuje role diváka v souvislosti s technologickým rozvojem audiovize? Alternativní způsoby audiovizuálních děl – teoretické konsekvence pro pojem diváka.

Přednáška 9 // tba

Přednáška 10 // Závěrečné shrnutí a diskuze.

Anotace

Kurz se zaměřuje jak na proměny teoretických přístupů k filmovému diváctví, tak na výzvy, které teorii přináší soudobé proměny samotného přístupu diváků k filmovým a dalším audiovizuálním uměleckým formám. V průběhu kurzu se budeme věnovat představení a porovnávání různých modelů divácké zkušenosti vytvořených v odlišných teoretických kontextech (strukturalismus, recepční škola, kognitivismus, analytická filozofie ad.).

Budeme se také zabývat různými kategoriemi diváků, včetně například diváka dětského, fanouška či diváka anachronického. A konečně se budeme věnovat (domnělému) teoretickému i praktickému rozpadu pojmu divák v souvislosti se vznikem interaktivních audiovizuálních forem, performativního umění a nových způsobů šíření audiovizuálního materiálu.