* Tematické okruhy
1. Zrod a formování moderní vědy.
2. Specializace věd a odlišení přírodních a společenských, resp. humanitních věd.
3. Pozice etnologie a sociokulturní antropologie − identita oboru a hranice disciplinarity.
4. Kultura od axiologického pojetí po sémiotiku.
5. Identita od individuality po heterogenitu.
6. Etnicita od ethnos po etnikum.
7. Gender od ženy po intersekcionalitu.
8. Každodennost od materiality po životní sv ět.
9. Tradice od substanciality po vynalézání.
10. Migrace od transferu po multikulturalismus.
11. Tradiční lidová kultura jako předmět zkoumání.
12. Od folkloru k vernakulární kultuře.
13. Populární kultura mezi masmédii a subkulturami
Cílem předmětu je představit konceptuální východiska oboru s důrazem na základní analytický aparát sjednocující diskurz etnologických a antropologických věd. Předmět tak zahrne výklad sjednocujících základních analytických pojmů, které jsou pro studium oboru klíčové, a vysvětlí jejich vzájemné souvislosti. Znalost těchto konceptuálních okruhů bude navíc prohloubena seminární četbou výběru textů, jež umožní studujícím dobrou orientaci v teoretické debatě, a současně jim ukáže možnosti aplikace konkrétních analytických kategorií při interpretaci dat.
Kombinace přednášky a semináře tak poskytne studujícím potřebnou aktivní znalost základních pojmů, na kterých je bakalářský studijní obor komplementárně postaven.
V úvodu bude zařazen blok, který nejprve osvětlí pozici etnologických a antropologických věd v kontextu teorie a dějin vědy. Dále bude věnována pozornost společným etnologickým a antropologickým konceptům, které mají svůj odraz mimo jiné i v historických vědách: kultura, identita, etnicita, gender, každodennost, tradice, rituál/performativita, migrace a samostatný blok bude věnován vztahu pojmů tradiční lidové kultury, vernakulární a populární kultury.
Kurz bude vyučován v rámci týdenní dotace v podobě přehledové přednášky a semináře, ve kterém budou studující na základě vlastní přípravy prokazovat porozumění klíčovým textům vztahujícím se k tématu přednášky.
Studující tak získají nejen základní představu o oborovém vědění, ale také získají dovednosti v teoretickém promýšlení etnologických a antropologických věd a v čtení a porozumění vědeckému textu.