Tematické okruhy 1. Monogeneze vs. polygeneze: kulturní specifičnost vs. univerzalita folklorních narací (25. 2.)
Text: Folklore (Richard Bauman), Folklore and Anthropology (William Bascom) 2. Univerzální témata folkloru a mytologie (4. 3.)
Text: Recurrent Themes in Myths and Mythmaking (Clyde Kluckhohn) 3. Sociální a kulturní funkce folkloru (11. 3.)
Text: Four Functions of Folklore (William Bascom) 4. Tradiční žánry archaických společností I.: Mýtus (18. 3.)
Text: Myth in Primitive Psychology (Bronislaw Malinowski) 5. Tradiční žánry archaických společností II.: Pohádka (25. 3.)
Text: O pohádkách (J. R. R. Tolkien) 6. Tradiční žánry archaických společností III.: Pověst a legenda (1. 4.)
Text: The Forms of Folklore: Prose Narratives (William Bascom) 7. Současné žánry soudobých komplexních společností (8. 4.)
Text: Bloody Mary in the Mirror (Alan Dundes) 8. Folklorní komparatistika a katalogizace (29. 4.)
Text: Typologická klasifikace lidových pohádek a pověstí v mezinárodním kontextu (Jan Luffer) 9. Neorální folklor a postfolklor (6. 5.)
Text: Internet Memes as Statements and Entertainment (Anne Heimo – Kaarina Koski) 10. Folkloristika v 21. století (13. 5.)
Text: Svět za ohradou (Václav Hubinger)
Přednáška je zaměřena na nástin hlavních badatelských přístupů k slovesnému, respektive prozaickému folkloru a na seznámení s folkloristikou jako jednou ze základních disciplín etnologických a antropologických věd.Cílem kurzu je poskytnout nejen přehledový, textologicky laděný úvod do problematiky folkloru, ale i nástin jeho vztahu k ostatním celkům kultury a zasazení do příslušných sociálních kontextů. Folklor je v kurzu chápaný jako fenomén expresivní kultury neodmyslitelně spjatý se všemi typy lidských společností, tedy jako jedna z antropologických univerzálií.
Zvláštní důraz je v kurzu kladen na textocentrické, literárními vědami inspirované přístupy folklorní komparatistiky s přihlédnutím k poznatkům příbuzných humanitních a sociálních věd, především srovnávací mytologie a studia orální literatury. Kurz také prezentuje problematiku folklorní genologie, performancí a folklorního kontextu; vedle tradičního folkloru si všímá i současných folklorních společenských situací, soudobé sekundární orality způsobené invazí moderních audiovizuálních médií, a neorálně šířených kolektivních textů jako je internetový, elektronický, nápisový či písemný folklor.