1. Úvodní seminář - seznámení se strukturou a cílem kurzu. Požadavky ke kurzu. Představení stěžejní literatury k tématu.
2. Orální historie - historie, hlavní teoretické a inspirační zdroje, metodologie, význam.
3. Praktická stránka orálně-historických výzkumů: ter énní výzkum, etické aspekty výzkumu, techniky sběru dat v orální historii - orálně-historické interview, narativně-biografické interview, tematicky orientované narativní interview, polostrukturované interview, rozhovor s návodem, výzkumný deník. Příprava nahrávání, průběh a přepis rozhovoru. Zpracování rozhovoru, protokol, karta narátora. Možnosti analyzování interview - analýza a intepretace modelových narativních rozhovorů.
4. Teoretická stránka orálně historických výzkumů: paměť a vzpomínání - paměť jako sociální konstrukt, koncept kolektivní paměti, komunikativní a kulturní paměť, místa paměti, politika paměti, kolektivní trauma, vyrovnávání se s minulostí - vzpomínání vs. zapomínání (sociální amnézie); identita a paměť - pojem identity ve společenskovědním diskurzu, vztah identity a paměti, narativní konstrukce identity, narace.
5. Význam a použití orálně-historického přístupu při výzkumu moderních migrací: příklad poválečných migrací v prostoru českých zemí a jejich odrazu v kolektivní, rodinné, generační a kulturní paměti vybraných sociálních skupin s migrační zkušeností.
6. Vlastní pořizování orálně-historických rozhovorů tematicky zaměřených na migrační zkušenost. Diskuse nad metodologickými otázkami vlastního výzkumu a nad jeho průběhem.
Cílem jednosemestrálního kurzu je seznámit posluchače a posluchačky s metodou orální historie ve vztahu k výzkumu moderních migračních procesů. V úvodní části bude představen historický vývoj, teoretické a inspirační zdroje a význam dané metody v oblasti společenských věd.
Teoretická stránka kurzu problematizuje s orální historií úzce svázané pojmy a koncepty: kolektivní, resp. komunikativní a kulturní paměť, kultura vzpomínaní, politika paměti, místa paměti, kolektivní trauma, narace, identita a generace. Praktická část kurzu představuje seznámení s prací v terénu, etickými principy výzkumné práce, ukázkou vedení orálně historického rozhovoru, jeho zpracovaní a analýzu/interpretaci.
Význam a použití orálně-historického přístupu bude promýšlen na příkladu výzkumu moderních migrací, resp. na konkrétních příkladech poválečných migrací v prostoru českých zemí a různých projevech migrační zkušenosti v kolektivní, rodinné, generační a kulturní paměti vybraných sociálních skupin. Součástí je diskuze nad rozhovory, které vedli a zpracovali sami studenti a studentky.