* přednáška témata LITERATURA 1 Úvod do Anthropology of Food + Historie jídla podle Food Getting Strategies · Lovci a sběrači · Pastevci · Primitivní zahrádkáři (hortikultura) · První zemědělci: období neolitu Beranová, Magdalena (2015): Jídlo a pití v pravěku a ve středověku. Praha: Academia Civitello, Linda (2008): Cuisine and Culture.
A history of Food and People. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc Crowther, Gillian (2018): Eating Culture.
An Anthropological Guide to Food. Toronto: University of Toronto Press Fraser, Evan, D.G.; Rimas, Andrew (2019): Impérium jídla.
Hodování, hlad a vzestupy i pády civilizací. Zlín: Kniha Zlín Freedman, Paul (2008): Jídlo: Historie chuti.
Praha: Mladá fronta. 2 Historie jídla · Antické Řecko a Řím · Středověk v Evropě · Novověk · Osvícené 18. století a obrozenecké 19. století · 20. století - industrializace a globalizace Mead, Margaret (1970) : The Changing Significance of Food: A Discussion of the Interrelationship between the Diet of Americans and Their Capacity to Provide for the Poor and Starving at Home and Abroad. American Scientist, vol. 58, no. 2, 1970, pp. 176-181.
Montanari, Massimo: Hlad a hojnost. Dějiny stravování.
Praha: Nakladatelství Lidové Noviny, 2003 3 Proč jíme to, co jíme a nejíme to, co nejíme · Klasifikace a kategorie jídla · Syrové a vařené · Paradox všežravce · Čisté a nečisté Barthes, Roland (1961): Pour une psycho-sociologie de l´alimentation contemporaine. In: Annales. Économies, Sociétés, Civilisations. 16e année, N. 5, 1961, s. 977-986.
Crowther, Gillian (2018): Eating Culture. An Anthropological Guide to Food.
Toronto: University of Toronto Press Douglas, Mary (2014): Čistota a nebezpečí. Analýza konceptu znečištění a tabu.
Praha: Malvern. Douglas, Mary (1972): Deciphering a Meal.
Daedalus, 101, 1, 1972, pp. 61-81. Fischler, Claude (1980): Food habits, social change and the nature/culture dilemma.
In: Proceedings of 5th International Congress of the Intenational Organization for the Study of Human Development. Campione, 5-8 May 1980.
Fraser, Evan, D.G.; Rimas, Andrew (2019): Impérium jídla. Hodování, hlad a vzestupy i pády civilizací.
Zlín: Kniha Zlín. Freedman, P., H. (2008): Jídlo: dějiny chuti.
Praha: Mladá fronta. Lévi-Strauss, Claude (2006): Mythologica.
Syrové a vařené. Praha: Argo.
Lévi-Strauss, Claude (1998): Totemizmus. Bratislava: Chronos. 4 Jsme to, co jíme? Otázky kulturní, sociální, etnické identity Crowther, Gillian (2018): Eating Culture.
An Anthropological Guide to Food. Toronto: University of Toronto Press Fischler, Claude (1988): Food, self and Identity.
Social Science Information (SAGE, London, Newbury Park, Beverly Hills and New Delhi), 27, 2 (1988), pp.. 275-92. Freedman, P., H. (2008): Jídlo: dějiny chuti.
Praha: Mladá fronta Montanari, Massimo: Hlad a hojnost. Dějiny stravování.
Praha: Nakladatelství Lidové Noviny, 2003 5 Otázky identity v evropském kontextu Montanari, Massimo: Hlad a hojnost. Dějiny stravování.
Praha: Nakladatelství Lidové Noviny, 2003 6 Náboženství, mýty, tabu a rituály Crowther, Gillian (2018): Eating Culture. An Anthropological Guide to Food.
Toronto: University of Toronto Press 7 Náboženství, mýty, tabu a rituály Crowther, Gillian (2018): Eating Culture. An Anthropological Guide to Food.
Toronto: University of Toronto Press 8 Diskuse na téma Jídlo a náboženství 9 Jídlo v pohádkách 10 Co je to chuť? · Co je dobré tj. otázka chuti a co je to chuť · Fyzická chuť · Chuť jako produkt kultury · Chuť jako sociální produkt Bourdieu, Pierre (1984): Distinction: a social critique of the judgement of taste. Cambridge, Massachussets: Harvard University Press.
Brillat-Savarin, Anthelme, Jean (1994): O labužnictví. Fyziologie chuti.
Praha: Nakladatelství Lidové noviny. Freedman, P., H. (2008): Jídlo: dějiny chuti.
Praha: Mladá fronta. 11 Cesty jídla: · Odkud pocházejí potraviny? · Jak probíhá infiltrace „cizích“ potravin do jiných kultur · Cesty koření · Jak to funguje dnes? - svět jako velký supermarket Civitello, Linda (2008): Cuisine and Culture. A history of Food and People.
Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc Crowther, Gillian (2018): Eating Culture. An Anthropological Guide to Food.
Toronto: University of Toronto Press 12 Co sdělujeme světu, když jíme: jídlo jako komunikace a status symbol, stolování Crowther, Gillian (2018): Eating Culture. An Anthropological Guide to Food.
Toronto: University of Toronto Press 13 Jídlo a gender Crowther, Gillian (2018): Eating Culture. An Anthropological Guide to Food.
Toronto: University of Toronto Press 14 Co budeme jíst, až všechno sníme? Nové trendy ve stravování Crowther, Gillian (2018): Eating Culture. An Anthropological Guide to Food.
Toronto: University of Toronto Press Ferrarová, Eva; Faltusová, Karolína; Goerojová, Kristýna; Kašparová, Monika; Matějíčková, Petra; Moravcová, Anežka; Poulová, Veronika; Vlčková, Eliška (2019): Krize kulturních vzorců a nové trendy ve stravování z hlediska Antropologie jídla. Anthropologia integra, 10(2), 7-16. http. 15 Co budeme jíst, až všechno sníme? Nové trendy ve stravování Fischler, Claude (1980): Food habits, social change and the nature/culture dilemma.
In: Proceedings of 5th International Congress of the Intenational Organization for the Study of Human Development. Campione, 5-8 May 1980.+ Diskuse s ředitelkou Slow Food Praha. 16. Přednáška o historii české kuchyně.
Roman Vaněk, Pražský kulinární institut 17. Vyhodnocení závěrečných prací
Jídlo, jeho obstarávání, příprava a konzumace je antropologickým tématem se širokým záběrem, protože tím, že lidé obstarávají a připravují jídlo, přetvářejí přírodu v kulturu. Náš cyklus přednášek zkoumá vztahy mezi tím, co jíme a tím, kdo jsme a zaměřuje se na formování naší osobní a sociální identity v důsledku obstarávání, přípravy a konzumace jídla. Primárním cílem přednášek je poskytnout studentům a studentkám teoretické a empirické nástroje k tomu, aby pochopili a uměli vyhodnotit systémy jídla a stravování na místní i globální úrovni a analyzovat je prizmatem kultury.
Přednášky budou obsahovat jak přednášení ze strany lektorky, tak diskusi. Studentům a studentkám je poskytnut seznam literatury (povinné i volitelné) a je důležité, aby četli a byli připraveni diskutovat o přečteném na hodině.
Účast na přednáškách a účast v diskusích bude jedním z kritérií při závěrečném hodnocení.