Charles Explorer logo
🇬🇧

Contemporary Folklore: Modern Narratives II.

Class at Faculty of Arts |
AET500162

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Tematické okruhy   1. Anekdoty a vtipy jako antropologická univerzálie?

Doprovodný text: Heimo, Anne - Koski, Kaarina: Internet Memes as Statements and Entertainment. In: Folklore Fellows Network 44, 2014, s. 4-12. 2.  Anekdoty a vtipy jako komentář sociální reality.

Doprovodný text: Davies, Christie: Jokes as the Truth about Soviet Socialism. In: Folklore. An Electronical Journal of Folklore 46, 2010, s. 10-32. 3. Nápisový a psaný folklor mezi veřejným a intimním prostorem.

Doprovodný text: Dundes, Alan: Here I Sit: A Study of American Latrinalia. In: Bronner, Simon J. (ed.): The Meaning of Folklore: The Analytical Essays of Alan Dundes. Logan: Utah State University Press, 2007, s. 360-374. 4. Konspirační teorie mezi autenticitou a intencionalitou.

Doprovodný text: Campion-Vincent, Véronique: From Evil Others to Evil Elites. A Dominant Pattern in Conspiracy Theories Today. In: Fine, Gary Alan – Campion-Vincent, Véronique. – Heath, Chip (eds.): Rumor Mills. The Social Impact of Rumor and Legend. New Brunswick: Transaction Publishers, 2005, s. 103-122. 5. Konspirační teorie, fake news a hoaxy ve věku elektronických sociálních sítí

Doprovodný text: Panczová, Zuzana – Janeček, Petr: Popular Conspiracy Theories in Slovakia and the Czech Republic. Diogène. Revue internationale des sciences humaines 249/250, s. 150-167. 6. Dětské rituální praktiky a jejich psychosociální kontext.

Doprovodný text: Dundes, Alan: Bloody Mary in the Mirror: A Ritual Reflection of Pre-Pubescent Anxiety. Western Folklore 57/2-3, 1998, s. 119-135. 7. Dětský folklor jako specifický generační repertoár

Doprovodný text: Bittnerová, Dana: Kultura dětí a dětský folklor. In: Janeček, Petr (ed.): Folklor atomového věku. Kolektivně sdílené prvky expresivní kultury v soudobé české společnosti. Praha: Národní muzeum – Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, 2011, s. 13-38. 8. Dětská hra mezi folklorním žánrem a kulturní praktikou

Doprovodný text: Whittaker, Gareth: A Type Index for Children´s Games. Folklore 123/3, 2012, s. 269-292. 9. Festivity a kulturní praktiky folklorní povahy

Doprovodný text: Janeček, Petr (ed.): Folklor atomového věku. Kolektivně sdílené prvky expresivní kultury v soudobé české společnosti. Praha: Národní muzeum – Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, 2011. 10. Teorie postfolkloru a další "neortodoxní" přístupy k současnému folkloru.

Doprovodný text: Golovakha-Hicks, Inna: Demonology in Contemporary Ukraine: Folklore or "Postfolklore"? Journal of Folklore Research 43, 3, 2006, s. 219-240. 11. Odborná exkurze (bude upřesněno). 12. Odborná exkurze (bude upřesněno).   13. Závěr: Současný, moderní nebo městský folklor?

Doprovodný text: Bronner, Simon J.: Practice Theory in Folklore and Folklife Studies. Folklore 123, 1, 2012, s. 23-47.    

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Povinně volitelný či volitelný kurz se zabývá problematikou soudobého narativního folklorního repertoáru globální civilizace se zaměřením na tzv. „moderní" žánry, performance a praktiky, neformálně transmitované v evropském prostoru s přihlédnutím k širšímu geografickému, historickému, sociálnímu a kulturnímu kontextu.

Kurz je věnován především terminologickému, konceptuálnímu a metodologickému vymezení zkoumaného fenoménu, včetně nástinu dějin výzkumu současného folkloru, s důrazem na prozaické žánry konspirační teorie, anekdoty a vtipu, dětské narativy a hry, a konečně festivity a kulturní praktiky folklorní povahy. Část kurzu je zaměřena na konkrétní etnografický materiál s důrazem na etnické, generační, profesní a subkulturní repertoáry, přičemž pozornost je věnována i neorálně transmitovaným folklorním žánrům jako je nápisový folklor, psaný folklor, kancelářský folklor a internetový a digitální folklor