* 1. Úvod: požadavky, program semináře, seznámení, základní pojmy: lidová píseň, lidovka, kramářská, pololidová píseň, populár, šlágr aj.
* 2. Co je lidová píseň? Jak vzniká, žije, sbírá se, umírá a křísí se lidová píseň?
Text k diskusi
Kuba, Ludvík (1923). Píseň národní. Hudební matice umělecké besedy, Praha.
Další doporučená literatura:
Václavek, Bedřich: „K otázce slovesné tvořivosti lidu.“ In: O lidové písni a slovesnosti. Praha, ČS. Bogatyrev, Petr (1971). „Lidová píseň z funkčního hlediska“ (1936), s. 115-125. In: Souvislosti tvorby. Praha, Odeon.
Horák, Jiří (1946). „Píseň, její vznik a vývoj“ In: Naše lidová píseň, Praha, Josef Vilímek.
Votruba, Adam (2009). „ Lidová poezie dneška“. In: Namažeme školu špekem: Současná folklorní poezie dětí), s. 187-214.
* 3. Je „zapsaná píseň“ ještě lidová píseň? Mezi folkloristikou a literární vědou.
Text k seminární diskusi:
Jan Mukařovský (1966): „Detail jako základní sémantická jednotka v lidovém umění“. In: Studie z estetiky, s. 209-222.
Další doporučená literatura:
Skovajsa, Ondřej: „Hlavní teze ,americké‘ teorie“. In: Psaný hlas, Malvern, 2016, s. 29-68.
Šidák, Pavel: „Katalog démonologických pověstí, žánr a strukturální naratologie (literárněvědné poznámky k folkloristickému dílu.“ Česká literatura 3/2016
Ong, Walter J. (1977). „Maranatha: Death and Life in the Text of the Book“. Journal of the American Academy of Religion.
* 4. Druhy lidových písní, jazyk a styl lidové písně
* Texty k diskuzi:
Karbusický, Vladimír (1968b). „Lidová a zlidovělá píseň“. In: Československá vlastivěda díl III - Lidová kultura, Praha, Orbis, s. 301-350. Pozn.: Pro diskusi zvláště relevantní pasáž 312-320.
Sušil, Erben, Bartoš (členění sbírek).
Další doporučená četba:
Horák, Jiří (1946). „Hlavní skupiny našich písní“ Naše lidová píseň. Praha, Josef Vilímek.
Eisner, Pavel (1949). Malované děti. Praha, Práce.
Gebauer, Jan (1875). „O začátcích, v jakých si libují národní písně“. Listy filologické, s. 19-30.
Horák, Jiří (1946). „Stavba a sloh lidové písně po stránce slovesné“. In: Naše lidová píseň. Praha, Vilímek.
Marčok, Viliam (1980). „Kompozicia“ a „Paralelickost veršovej výstavby l’udovej poezie“. In: Estetika a poetika l’udovej poézie. Bratislava, Tatran.
Bartminskij, Jerzy (2016) „Lidový obraz světa“(s. 39-58). In: Jazyk v kontextu kultury. Praha, Karolinum.
* 5. Paměť a formule I
* Text k diskuzi:
Sirovátka, Oldřich - Šrámková, Marta (1972). „Textové stavební jednotky v lidové lyrické písni“, Národopisné aktuality. Strážnice, s. 169 - 188.
Další doporučená četba:
Jousse, Marcel (1990). The Oral Style. Přeložil Edgard Sienaert and Richard Whitaker. New York: Garlan Publishing. [1925].
Jousse, Marcel (2000). The Anthropology of Geste and Rhythm. (L’Anthropologie du Geste, 1974-1978). Anglický překlad Edgard Sienaert a Jean Conolly. Durban, Mantis Publishing.
Lefévre, Frederic (1929). Nová psychologie jazyka (Orientační studie k orálnímu stylu P. Marcela Jousse). Stará Říše na Moravě, Josef Florian.
Lord, Albert B. (1971). The Singer of Tales [1960]. New York, Atheneum.
Pelán, Jiří (1986, ed.). „Francouzská hrdinská epika a Píseň o Rolandovi“. In: Píseň o Rolandovi, s. 209-229.
Marčok, Viliam (1980). „Kompozicia“ a „Paralelickost veršovej výstavby l’udovej poezie“. In: Estetika a poetika l’udovej poézie. Bratislava, Tatran.
Andersen, Flemming G. (1985). Commonplace and Creativity: The Role of Formulaic Diction in Anglo- Scottish Traditional Balladry. Odense, Odense University Press.
Skovajsa, Ondřej: „Hlavní teze ,americké‘ teorie“. In: Psaný hlas, Malvern, 2016, s. 29-68.
Šrámková, Marta a Olga Hrabalová (1968). „Zásady incipitové katalogizace textových písňových variant“. Český lid 55, s. 207-222.
Šrámková, Marta (1969). „K textové výstavbě lyrických písní a jejich katalogizaci“. Český lid, roč. 56, s. 333-339.
* 6. Paměť a formule II
* Text k diskusi:
Olrik, Axel (1999). „Epic Laws of Folk Narrative“ [1909]. Alan Dundes (ed.) International Folkloristics, s. 83-98.
* Další literatura:
Curtius, Ernst Robert (1998): „Sentence a exempla“ (s. 68-72), „Systém antické rétoriky“ (s. 80-83). In Evropská literatura a latinský středověk. Praha, Triáda.
Yeates, Frances. „Umění paměti v Řecku: Paměť a duše“. In: Umění paměti. Praha, Malvern 2015.
Propp, Vladimir Jakovlevič (2008). Morfologie pohádky a jiné studie. Praha, H a H. [1999].
Religion. Sv. 45, č. 4, s. 419-449.
* 7. Symboly, alegorie a jejich interpretace I
* Text k diskuzi:
Freud, Sigmund (1999). „Symbolism in Dreams“. In: Alan Dundes (ed.) International Folkloristics. Rowman and Littlefield, Oxford. [1900]. 177-195.
* Další literatura:
Curtius, Ernst Robert (1998). Topika (s. 91-120), Metaforika (s. 144-162), „Ideální krajina (s. 203-222) In Evropská literatura a latinský středověk. Praha, Triáda.
Ricoeur, Paul (1993). Život, pravda, symbol. Uspořádal a přeložil Miloš Reichert. Praha, OIKUMENH.
Sobotka, Primus: Rostlinstvo v národních písních, pověstech, bájích, obřadech. Praha, 1879.
Popelka, Pavel (2011). Od věnečku k obálence. Uherský Brod, Muzeum J. A. Komenského.
Navrátilová, Alexandra (2012). „Lidová erotika v šifrách namlouvání a lásky“ a „Řeč lásky (s. 87-110). In: Namlouvání, láska a svatba v české lidové kultuře. Praha, Vyšehrad.
* 8. Symboly, alegorie a jejich interpretace II
* Text k diskuzi:
Garry, Jane a Hassan El-Shamy „Introduction“. In: Archetypes and Motifs in Folklore and Literature. London, M.E. Sharp.
Další literatura:
Vlčinská, Zuzana (2015). Písně na cesty krajinami duše. Praha, Vyšehrad.
* 9. Píseň jako historický pramen? Medialita hlasu, písma a tisku?
Text k diskusi:
Burke, Peter (2005). „Prchavý pramen“. In: Lidová kultura v raně novověké Evropě. Praha, Argo.
Další literatura:
Votruba, Adam (2010). Pravda u zbojníka. Scriptorium, Praha.
Ong, W.J. (2006). Technologizace slova. Karolinum.
* 10. Srovnávací folkloristika a lidová píseň. české vs. slovácké vs. Slovenské (Srbské, Polské, Maďarské, Německé) písně.
Text k diskusi:
Von Sydow, Carl Wilhelm. „Geography and Folk-Tale Oikotypes“ (s. 137-151). In Alan Dundes (ed.) International Folkloristics.
Další literatura:
Sylva Fischerová (2016). „Úvod“. In: Pseudo-Plutarchos: O hudbě. Praha, OIKOMENH.
Alan Gailey (1968). Irish Folk Drama.
* 11. Nápěvné rodokmeny a stáří lidové písně
Text k diskusi:
Vladimír Karbusický (1968). „Nápěvné rodokmeny“ a „Stáří lidové písně“. In: Mezi lidovou písní a šlágrem. Praha, Suprafon.
Další literatura:
Otokar Hostinský (1961). „Česká světská píseň lidová“ (s. 301-410). In: O hudbě. Praha, Státní hudební vydavatelství.
Sychra, Antonín (1948). Hudba a slovo v lidové písni. Praha.
* 12. Edice a editace lidových písní
Archiv Jaroslava a Vlasty Smutných
* 13. Píseň a tanec
Seminář uvede studenty do studia lidové písně, v tomto semestru zejména písňové lyriky se zaměřením na slovesnou část písní. Je široce otevřený i studentům jiných oborů než je etnologie.
V letním semestr na tento seminář volně naváže přednáška Adama Votruby „Hudební folkloristika“.