1. Cestování a rané formy turismu: od starověku do vrcholného novověku.
2. Zrození moderního turismu, jeho vývojové etapy a vymezení.
3. Předmět a vývojové proměny antropologie turismu.
4. Základní témata antropologie turismu.
5. Turismus a jeho typologie v antropologii turismu.
6. Turista a jeho typologie v antropologii turismu.
7. Autenticita v antropologii turismu.
8. Představy v antropologii turismu
9. Obraz destinace v antropologii turismus
10. Interakce hostitelů a hostů a sociokulturní dopady turismu.
12. Suvenýr v antropologii turismu.
13. Závěrečné shrnutí.
V kurzu bude představena subdisciplína kulturní antropologie, které je v zahraniční literatuře věnována stále narůstající pozornost od 70. let 20. století. V první části kurzu bude prezentováno vymezení, vývoj a základní přístupy k antropologii turismu. Vymezeny budou například pojmy, jako jsou komercializovaná pohostinnost, demokratizované cestování, moderní volnočasová aktivita, novodobý typ tradiční poutě, proces akulturace nebo typ etnických vztahů. Dále bude provedena analýza a interpretace různých podob turismu, jeho tradičních i moderních forem včetně virtuálního turismu, a typologie turismu. Analýze budou podrobeny také příčiny lidské touhy cestovat i základní koncepty související s fenoménem turistických představ. Opomenuty nebudou ani pojmy a teorie věnované hledání autenticity, inscenované autenticity a nezkaženého domorodec jako turistického ideálu a implicitního očekávání turisty. Ve druhé části kurzu bude provedena aktuální analýza teorie konstrukce místa
(branding) a sociokulturních souvislostí, jež jsou spojené s manipulací s artefakty, jejichž cílem je nativně uspokojit očekávání turistů. Antropologie turismu souvisí také s proměnou vztahu domorodých artefaktů v suvenýry, které plní funkci lokální atrakce určené pro turisty. Hlubší analýze budou proto podrobeny také způsoby reprezentace artefaktu i suvenýru v muzeích a galeriích západních společností.