Hlavní gramatické okruhy pojednávané při čtení textů:
1. Švédská abeceda, švédské podstatné jméno (člen, určenost), sloveso (přítomný čas), osobní zájmena.
2. Slovosled ve švédské větě hlavní, věta oznamovací a otázka. Saský genitiv. Číslovky základní a řadové.
3. Prezentační konstrukce. Tvoření množného čísla, forma neurčitá a určitá.
4. Zájmena jako podmět a předmět včetně osobních, zájm. ukazovací, přídavná jména v atrib. a predik. postavení.
5. Rozkazovací způsob, přivlastňovací zájmena, konstrukce s „man“, pomocná slovesa v přítomném čase, slovesa s vazbou „att“, zvratná slovesa, tvoření příslovcí.
6. Čas minulý pravidelných a nepravidelných sloves.
7. Čas budoucí. Slovosled ve švédské větě vedlejší.
8. Supinum. Předpřítomný a předminulý čas prav. a neprav. sloves, souslednost časová. Věty podmínkové.
9. Přídavné jméno ve formě určité a po osobním zájmenu/sas. gen., stupňování přídavných jmen. Rod trpný.
10. Příčestí přítomné a minulé, prav. a neprav., v různých postaveních ve větě. Podmět ve vedlejších větách. Další témata:
11. Specifika finské švédštiny.
12.-13. Četba švédského literárněvědného/lingvistického textu.
Cílem předmětu je zvládnutí orientace (pomocí slovníku) v textu psaném švédsky, tedy v druhém úředním jazyce Finské republiky, s nímž finštinář často přichází do styku. Jedná se o začátečnický jazykový kurz, zaměřený pouze na pasivní znalost
švédštiny a dovednost čtení, modifikovaný v rámci filologické specializace studentů (např. lingvistické srovnání s finštinou atp.). Hlavní náplní bude četba nejrůznějších typů textů s postupným zvyšováním obtížnosti.