Charles Explorer logo
🇬🇧

Languages of Contemporary France in a Sociolinguistic Approach

Class at Faculty of Arts |
AFR400053

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Seminář

Hlavní téma

Dílčí témata 1. (1. 10.)

Teoretický úvod do problematiky

- vymezení sociolingvistiky jako věd. disciplíny          - základní teorie, autority, přelomové výzkumy 2. (8. 10.)

Jazyková a etnická identita;                                Menšinové a regionální jazyky

- etnicita a její atributy, role jazyka                    - bilingvismus, diglosie                                                  - jazyk a dialekt, jazykové menšiny, regionální jaz. 3. (15. 10.)  

Francie a její regionální jazyky  

- autochtonní jazyky v metropolitní (evr.) Francii                                                                                                 (vymezení, terminologie, příslušnost k jaz. rodinám) 4. (22. 10.)

Jazyková politika                                                     ve Francii a v Evropě

- vývoj jazykové situace ve Fr., fr. jazyková politika                                   - právní základy ochrany menšinových jazyků v EU 5. (29. 10.)

Příklad 1:                                                                   Bretonština, jazyková situace

- struč. přehled pozice bretonštiny z diachr. hlediska- současná jazyková situace bretonštiny 6. (5. 11.)

Bretonština,                                                                základní informace o jazyce

- základní charakteristika bretonské mluvnice- přehled bretonské literatury 7. (12. 11.)

VÝUKA BYLA ZRUŠENA   8. (19. 11.)

Bretonština, dokončeníPříklad 2:Okcitánština, základní informace o jazyce

- doplnění současné jazykové situace v Bretani- úvodní informace o okcitánštině a "Okcitánii" 9. (26. 11)

Okcitánština,jazyková situace

- zákl. charakteristika okcitánské mluvnice a dialektologie- struč. přehled pozice okcitánštiny z diachr. hlediska- současná jazyková situace okcitánštiny 10. (3. 12.)

Okcitánština, dokončeníDalší reg. jaz. metropol. Francie (I)

- sociolingvistiké aspekty ostatních regionálních jazyků na evropském území Francie 11. (10. 12.)

Další reg. jaz. metropol. Francie (II)

- sociolingvistiké aspekty ostatních regionálních jazyků na evropském území Francie 12. (17. 12.)

Jaz. situace ve fr. zámoř. územích

- jazyková situace a jaz. politika v DOM-TOM 13. (7. 1.)

Doplnění zdrojů pro studium fr. reg. jazyků;Závěrečná rekapitulace

- další zdroje informací a instituce věnující se reg. jazykům- závěrečná rekapitulace, diskuse  

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

UPOZORNĚNÍ: Výuka v semináři byla pro tento akad. rok ukončena, dne 7. 1. 2014 SE SEMINÁŘ NEKONÁ!

Zápočty byly zapisovány na poslední hodině 17. 12. Pokud jste se nemohli dostavit, Vaše celková absence nepřesáhla 3 zameškané semináře a zároveň jste na jednom ze 2 posledních seminářů přednesli referát, kontaktujte mě e-mailem a domluvíme se na zápisu atestace v průběhu zkouškového období. Pokud byla Vaše absence vyšší nebo jste nepřednesli referát, můžete mě rovněž kontaktovat a pokusíme se domluvit na náhradní formě splnění atestace (seminární práce, test).

V průběhu zkouškového období ještě doplním soubory zavěšené pro Vás v SIS, případně rozešlu formou hromadného e-mailu některé další informace k regionálním jazykům. Pokud se chcete o nějaké zajímavé informace podělit (weby apod.), zašlete mi je, prosím, nejpozději do 10. 1. 2014.

Zároveň všem přeji příjemný konec roku a šťastný vstup do toho nového.

Richard Vacula

OBECNÉ INFORMACE K SEMINÁŘI:

Jde o jednosemestrální seminář vyučovaný v letním semestru akademického roku v rozsahu 2 hod týdně a ukončený zápočtem. Jeho náplní je synchronní popis jazykové situace ve Francii s důrazem na sociolingvistický aspekt dané problematiky. Seminář je koncipován především s ohledem na studenty oboru Francouzská filologie, je však přístupný i zájemcům z jiných oborů v rámci mezioborového bloku výběrových předmětů. Vyučovací jazyk je proto přizpůsoben jazykovému vybavení studentů (francouzština nebo čeština).

Seminář vznikl v rámci projektu financovaného pod číslem 994 F5b Fondem rozvoje vysokých škol.

Pro vykonání atestace z tohoto předmětu mají studenti právo na jeden řádný a dva opravné termíny.

Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.