1. Hérakleitos v kontextu konce řecké archaické doby
Hérakleitovo dílo a mudrci (Biás), Míléťané, Pythagorás, Xenofanés, ale také starší básníci: Archilochos, Hésiodos a homérské eposy. Hérakleitos u Diogena Laertia.
Jazyk, žánr a styl. Iónská próza. Jednotlivé aforismy nebo výňatky z plynulého textu? Něco mezi, jako hudební variace. Původní pořadí fragmentů až na výjimky neznáme. Metafora hologramu nebo klubka, nelinearizovaný text, viz analýza na webu kolymbetes. 2. Základní rétorické, syntaktické a lexikální prostředky
Ambivalentní vazba středního členu věty, chiasmus, pejorativní význam plurálu, souřadné vyslovování opozit. Ostatní při výkladu zlomků (trojí zápor, 3 slovesa, sklenutí, ironie, zvukomalba, zdání příslibu definice…).
Základní výrazy (spíše než „pojmy“, ty leda ve foucaultovském smyslu): logos, xynos (společné), kosmos, jedno, všechno, fysis, je třeba, polemos (zápas), vždy, oheň…
Výrazy a postupy, které nejsou přítomné už proto, že je na ně příliš brzy: podstata, prvek nebo živel, dělení pojmů, konkluze; pravda, příčina, jsoucno a myslet v technizovaném smyslu slova… 3. Zachování textu a výklady
Epicharmos, Sofoklés, Hippokratés, (Sókratés, Eurípidés), Platón, Aristotelés, stoici Kleanthés a Chrysippos, střední platonici Plútarchos a Kléméns z Alex., Plótínos, Diogenés Laertios, Stobaios…
Novodobé interpretace: aristotelské, Hegel, Heidegger, (Patočka), Chernis, Vlastos, Bollack a Wismann, Ch. Kahn, S. Mouraviev…
Hypotetický (spíše fiktivní) životopis, viz hlavně Hérakleitos u Diogena Laertia IX, 1. 4. Logos, společné, fysis, metafora spánku a probuzení
Zlomek B 1. 5. Nechápaví lidé a skutečnost (zkušenost průběhově přítomné přirozenosti)
B 2, B 50, B 17, B, 72, B 34, B 108, B 123
Relační výroky (závislé na kontextu): B 9, B 13, B 61, B 110 6. Metafora řeky, proudění a plynutí proměn přirozeností
B 12, B 91, B 49a, viz Platónovo shrnutí Hérakleita: Panta rhei, vše proudí (plyne) a metafora potápěče 7. Přitakání celku, uvažování
B 70, B 101, B 116, B 112, B 113, B 114, B 89 8. Zápas o všechno a jedno
B 80, B 53, B 136, B 24, B 25, B 132 („dialektika pána a raba“) 9. Otevřená eschatologie? Život a smrt (jen předběžně)
B 96, B 27, B 18, B 20, B 21, B 26, B 88, B 19 10. Duše – živí se vlhkostí, ale má se zažehnout a zazářit
B 98, B45, B 115, B 84, B 67a, B 36, B 77, B 118, B 117, B 107 11. Jedno a všechno (jedno jako hledisko, jako příčné provázání mnohosti, cykličnost diferencí), kosmos, vždyživý oheň
B 124, B 125, B 10, B 54, B 51, B 30, B 90 12. Teologie (jen předběžně)
B 93, B 92, B 52, B 32, B 41, B 78, B 79, B 67, B 102
(Řadu problematičtějších témat záměrně nechávám na letní semestr.)
Základní nalévárna k Hérakleitovi:
Filosofické a obecně kulturní kontexty koncem řecké archaické doby, zachování spisu, problémy interpretací, antické výklady, novodobé výklady.
Základní interpretace minimalistické série části zlomků.