Povinně volitelný kurs z Novověké filosofie I pro studenty filosofie.
V ZS:
Těleso, tělo a mysl mezi Descartem a Humem
Jan Palkoska, Ph.D.
Descartova teorie reálného rozdílu mezi tzv. rozlehlou věcí a tzv. myslící věcí znamenala ve svých důsledcích radikální alternativu k aristotelské ontologii, která se bezprostředně promítla do mnoha filosofických oblastí od abstraktní ontologie přes filosofii mysli a fyziku až po zásadní - a dodnes určující - reformulaci vztahu mezi myslí a tělem ve filosofické psychologii a antropologii. Vyrovnávání se s těmito podněty pak představuje jednu z hlavních tematických linií filosofie 17. a 18. století. Cílem kursu bude selektivní zmapování příslušných myšlenkových pohybů v období od Descartova vystoupení po Huma. Budeme se přitom soustředit zejména na otázku kritické recepce Descartovy teze o reálném rozdílu mezi matérií a myslí u kanonických postav uvedeného období (Hobbes, Spinoza, Malebranche, Locke, Leibniz, Berkeley, Hume) a na důsledky, které tito filosofové ze svých pozic vyvozují ohledně povahy matérie a mysli. Příležitostně se ovšem dotkneme rovněž problematiky statutu lidského těla v uvedeném období na pozadí kartesiánského dualistického východiska.
Kurs bude mít podobu problémově laděných přednášek organicky doplňovaných seminární četbou primárních textů.
V LS:
Kantova teorie poznání
PD. Jindřich Karásek, Dr.
Kantova teorie poznání či zkušenosti, předložená Kantem v Kritice čistého rozumu, představuje radikální proměnu filosofického chápání našeho způsobu poznávání světa. Kant sám tuto proměnu přirovnává k revoluci, kterou provedl Mikuláš Koperník v astronomii. Spočívá v tom, že nejsou zkoumány předměty, nýbrž naše apriorní možnosti jejich poznávání.
Záměrem kurzu bude analyzovat ústřední myšlenky a argumenty, které Kant k obhájení své nové koncepce lidského poznání a zkušenosti rozvíjí.
Literatura:
I. Kant, Kritik der reinen Vernunft, (vydání u Meinera, nebo v Reclam, nebo u Suhrkampa)
I. Kant, Kritika čistého rozumu, přel. J. Loužil aj., Praha: Oikoumenh.
H. Allison, Kant´s Transcendental Idealism, New Haven 1983.
Cambridge Companion to Kant
I.