Požadavky k zápočtu - aktivní účast na semináři - příprava, uskutečnění a reflexe vlastního pedagogického výstupu
- příprava výpisků z vybraného článku věnovaného některé metodě či vyučované dovednosti a stručn á písemná reflexe jeho obsahu
- dobrovolný úkol - příprava a realizace jednorázové akce či dlouhodobější činnosti pro středoškolské studenty se zájmem o filosofii Na začátku kursu dostanou účastníci podrobná kritéria pro jednotlivé požadavky.
Struktura kursu
I. Úvod 1. Očekávání účastníků a organizace kursu 2. Koncepce výuky filosofie - diskuse na základě odborné literatury
II. Složky pedagogického procesu (aneb metody a dovednosti)
Tento blok bude tvořit jádro celého kursu.
Z formálního hlediska bude složen: 1. Ze čtyř postupně vkládaných seminářů, jejichž obsahem budou zvolenými metodami nebo rozvíjenými dovednostmi určené výstupy obou vyučujících, spojené s reflexí předvedených postupů ze strany ostatních účastníků kursu. 2. Ze seminářů, na nichž budou své pedagogické výstupy prezentovat a reflektovat studenti.
Z obsahového hlediska se zaměříme na složky pedagogického procesu (metody či dovednosti), vybrané dle zájmu studentů z následující nabídky: 1. Výklad, umění vysvětlovat, umění ukazovat a vizuální pomůcky (zápis na tabuli, dataprojektor,…) 2. Testy, eseje, závěrečné (maturitní) práce a jiné písemné výstupy studentů - učení směřující k písemným výstupům, jejich zadávání a hodnocení 3. Ústní zkoušení - pokládání otázek a hodnocení odpovědí 4. Využití videa (hraných či dokumentárních filmů) ve výuce filosofie + příprava úkolů spojených se sledováním videa (pracovní listy, písemné reflexe, diskuse apod.) 5. Filosofické exkurse a jiné aktivity mimo budovu školy 6. Práce s pojmy - zobecňování, definování, vztahy mezi pojmy 7. Argumentace - odhalování předpokladů, struktura argumentů, argumentační chyby 8. Práce s textem - dílčí čtenářské dovednosti a možnosti jejich rozvíjení 9. Myšlenkové experimenty 10. Samostudium a domácí úkoly, referáty 11. Využití počítačů ve výuce 12. Zkušenostní učení 13. Dramatické postupy 14. Projekty a dlouhodobé činnosti
III. Závěrečné syntézy a reflexe 1. Výhody a nevýhody různých metod - jedno (studenty zvolené) téma pedagogicky zpracované pomocí různých metod + reflexe jejich silných a slabých stránek 2. Diskuse nad otázkami "co je filosofie?" a "co a jak z filosofie učit?"
Kurs je určen pro všechny studenty, kteří mají zájem vyučovat filosofii (zejména na střední škole), uvažují o tom nebo by rádi z jiných důvodů rozvíjeli své pedagogické schopnosti. Převážná část kursu bude věnována konkrétním vzdělávacím metodám a možnostem rozvoje základních dovedností spojených s pěstováním filosofie.
Jednotlivé semináře budou zahrnovat výklad vyučujících, především však přímé zkoušení různých metod či postupů, společné hodnocení jednotlivých výstupů a řízenou diskusi (mimo jiné na základě odborné filosoficko-didaktické literatury).