Charles Explorer logo
🇨🇿

Augustin: christianizovaný novoplatonismus

Předmět na Filozofická fakulta |
AFS500167

Sylabus

Augustin (christianizovaný novoplatonismus) Lenka Karfíková ZS 2016/17, čtvrtek 17,30-19,00 na FF UK (Nám. J. Palacha) místnost 218   Kurs ukazuje Augustinovu představu duše v jejím novoplatonském východisku a postupné christianizaci. Po úvodních hodinách věnovaných duši podle Plotina a Porfyria se kurs soustředí na jednotlivá Augustinova díla, kde se o duši pojednává, a to prismatem různých otázek: co je to duše, vztah duše k tělu, nesmrtelnost duše, vnímání, fantazie, paměť, duše a čas, mysl jako obraz Trojice v Bohu. Od účastníků se krom diskuse v semináři očekává, že připraví jedno zasedání na základě Augustinových textů a sekundární literatury a téma zpracují v cca patnáctistránkovém eseji.   Témata zasedání:

1. Plotinovo pojednání "O jsoucnosti duše I" (Enneada IV,2[4]).

2. Porfyriovy Sentence (výběr)

3. O nesmrtelnosti duše

4. O kvantitě duše

5. O svobodném rozhodování

6. O hudbě, VI

7. Výklad Genesis proti manichejcům

8. O pravém náboženství

9. Vyznání

10. O Trojici

11. O obci Boží   Edice a překlady: (1) Plotini Opera, vyd. P. Henry - H.-R. Schwyzer, I, Oxford

19916. Čes. překlad P. Rezek, "O jsoucnosti duše I" (Enneada IV,2[4]), in: Plótínos, Sestry duše,Praha

1995. (2) Porfyrius, Sententiae, I-II, vyd. L. Brisson et alii, Paris 2005 (úvod, řecký text, francouzský i anglický překlad a obsáhlý komentář). (3) Aurelius Augustinus, De inmortalitate animae, vyd. W. Hörmann, CSEL 89, Wien

1986. Čes. překlad a komentář L. Karfíková, O nesmrtelnosti duše, Praha

2013. (4) Aurelius Augustinus, De quantitate animae, vyd. W. Hörmann, CSEL 89, Wien

1986. Angl. překlad J. M. Colleran, The Greatness of the Soul, Paulist Press 1978; J. J. McMahon, The magnitude of the soul, Washington, D.C.

1974. Něm. překlad Carl Johann Perl, Die grösse der Seele, Paderborn

1960. (5) Aurelius Augustinus, De libero arbitrio, vyd. W. M. Green, CCL 29, Turnhout

1970. Čes. překlad R. Hošek, O svobodném rozhodování, in: R. Hošek, Aurelius Augustinus. Říman, člověk, světec, Praha

2000. (6) Aurelius Augustinus, De musica libri sex, texte de l’édition bénédictine, introduction, traduction et notes G. Finaert - F.-J. Thonnard, BA 7 (Œuvres de Saint Augustin: La musique), Paris 1947; vyd. M. Jacobsson, Aurelius Augustinus, De musica liber VI: A Critical Edition with a Translation and an Introduction, Stockholm

2002. Angl. překlad R. Catesby Taliaferro, On music, Washington, D.C.

1974. (7) Aurelius Augustinus, De Genesi contra Manichaeos (= De Gen. Man.), vyd. D. Weber, CSEL 91, Wien 1998; BA 50 (Œuvres de Saint Augustin: Sur la Genèse, contre les manichéens), Paris

2004. (8) Aurelius Augustinus, De vera religione, vyd. K.-D. Daur, CCL 32, Turnhout

1962. Angl. J. H. S. Burleigh: http://www.scottmacdonald.net/1st6centuries/Texts_files/Augustine,%20True%20Religion%20pt1.pdf (9) Aurelius Augustinus, Confessiones, vyd. L. Verheijen, CCL 27, Turnhout

1981. Čes. překlad M. Levý, Vyznání, Praha 1926 (přetisk Praha

1990). (10) Aurelius Augustinus, De Trinitate, vyd. W. J. Mountain, CCL 50-50A, Turnhout

1968. Angl. překlad Ph. Schaff: http://www.ccel.org/ccel/schaff/npnf103.txt (11) Aurelius Augustinus, De civitate Dei, vyd. B. Dombart - A. Kalb, CCL 47-48, Turnhout

1955. Čes. překlad J. Nováková, O Boží obci, I-II, Praha

1950.   Literatura: H. J. Blumenthal, Plotinus’ Psychology. His Doctrines of the Embodied Soul, The Hague

1971. G. H. Clark, Plotinus’ Theory of Sensation, in: The Philosophical Review, 51, 1942, str. 357-382; E. K. Emilsson, Plotinus on Sense-Perception: A Philosophical Study, Cambridge 1988; M. A. I. Gannon, The Active Theory of Sensation in St. Augustine, in: The New Scholasticism, 30, 1956, str. 154-180; S. Menn, Descartes and Augustine, Cambridge

1998. M. R. Miles, Augustine on the Body, Missoula, Montana

1979. L. Hölscher, The Reality of the Mind: Augustine’s Philosophical Arguments for the Human Soul as a Spiritual Substance, London - New York

1986. R. Chiaradonna, Plotinus’ Account of the Cognitive Powers of the Soul: Sense Perception and Discursive Thought, in: Topoi, DOI

10.1007/s11245-011-9114-7 (on-line

20.

11. 2011 bez paginace), část 1-2. L. Karfíková, Anamnesis: Augustin mezi Platonem a Plotinem, Praha

2015. L. Karfíková, Čas a intence v Augustinově raném pojednání De immortalitate animae, in: Reflexe, 44, 2013, str. 3-25. L. Karfíková, Čas, sebevztah mysli a řeč podle Augustina, in: táž, Čas a řeč. Studie o Augustinovi, Řehořovi z Nyssy a Bernardovi Silvestris, Oikúmené, Praha

2007. L. Karfíková, Duše a tělo v Augustinových raných dílech, in: táž, Filosofie Augustinova mládí (Tři studie), Praha

2016. L. Karfíková, Fantazie a paměť v Augustinově korespondenci s Nebridiem, in: táž, Filosofie Augustinova mládí (Tři studie), Praha

2016. L. Karfíková, Lidská mysl jako model Trojice (podle Augustinova spisu De Trinitate IX, X a XV), in: táž, Studie z patristiky a scholastiky, Praha

1997. L. Karfíková, Milost a vůle podle Augustina, Praha

2006. L. Karfíková, Plotin a Augustin o čase in: táž, Čas a řeč. Studie o Augustinovi, Řehořovi z Nyssy a Bernardovi Silvestris, Oikúmené, Praha

2007. G. O’Daly, Augustine’s Philosophy of Mind, London

1987. J. Rohmer, L’intentionnalité des sensations chez Augustin, in: Augustinus Magister. Congrès international augustinien, I, Paris 1954, str.

493. S. Vanni Rovighi, La fenomenologia della sensazione in Sant’Agostino, in: Rivista di filosofia neo-scolastica, 54, 1962, str. 18-32.

Anotace

Augustin

(christianizovaný novoplatonismus)

Lenka Karfíková

ZS 2016/17, čtvrtek 17,30-19,00 na FF UK (Nám. J. Palacha) místnost 218

Kurs ukazuje Augustinovu představu duše v jejím novoplatonském východisku a postupné christianizaci. Po úvodních hodinách věnovaných duši podle Plotina a Porfyria se kurs soustředí na jednotlivá Augustinova díla, kde se o duši pojednává, a to prismatem různých otázek: co je to duše, vztah duše k tělu, nesmrtelnost duše, vnímání, fantazie, paměť, duše a čas, mysl jako obraz Trojice v Bohu. Od účastníků se krom diskuse v semináři očekává, že připraví jedno zasedání na základě Augustinových textů a sekundární literatury a téma zpracují v cca patnáctistránkovém eseji.