Charles Explorer logo
🇬🇧

Pains and Pleasures in Ancient Greek Philosophy

Class at Faculty of Arts |
AFS500218

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

18. 10.  Platón, Ústava 580c–588a      Jan Nekolný 25. 10.  Platón, Filébos 31b–36c         Miroslav Lžičař, Šimon Němec 1. 11.    Platón, Filébos 36c–44d         Václav Hejný 8. 11.    Platón, Filébos 50e–55c; 62d–64a; 66a[1]        Marie Kolaříková 15. 11.  Aristotelés, Etika Nikomachova X, 2 (1172b9–1174a2)[2]      Adam Horyna 22. 11.  Aristotelés, Etika Nikomachova X, 3–4 (1174a13–1175a21) (omlouvám se, jméno se mi nezdařilo přečíst) 29. 11.  Aristotelés, Etika Nikomachova X, 5 (1175a21–1176a29)[3]  Stela Chvojková 6. 12.    Epikúros I: Cicero: O nejvyšším dobru a zlu[4] I.29–33; 37–46; DL[5]  X.127–132 (z Listu Menoikeovi); DL X.121a       Barbora Adamcová, Václav Spěvák 13. 12.  Epikúros II: Kyriai doxai 3–5; 8–12; 18–21; 26; 29–30 (viz DL X.139–149); Vatikánské gnomologium 4; 33; 37; 42; 59; 73; 81[6]                    Jan Brebera 20. 12.  Stoa: DL VII. 85–86; 102; 110–117; AD[7] 5g; 10–10d; Cicero: O nejvyšším dobru a zlu III.16–17; LS[8] 65                  Filip Váňa 10. 1.    Plotin, IV 4.19; VI 7.24–30                Zdeněk Samec

[1] Další texty: Prótagoras 351b–358e; Timaios 64a–65b; 69c–d; 86b–87b.

[2] Seminář se vzhledem k platónské konferenci koná až 13,30-15,00.

[3] Další texty: Etika Nikomachova VII, 12–15 (1152b1–1154b31); Etika Nikomachova II,3 (1104b2–1105a17); Rétorika I,11 (1369b5–1372a4).

[4] Překlad V. Bahník, v: Antická próza, Dialog a satira, Praha 1977, str. 179–361.

[5] Diogenes Laertios, Životy, názory a výroky proslulých filosofů, Pelhřimov 1995.

[6] Další doplňující texty k Epikurovu pojetí slasti: A.A.Long, D.N.Sedley, The Hellenistic philosophers, Cambridge 1987 (21, Epicurean Ethics; Pleasure).

[7] Arius Didymus, Epitome on of Stoic Ethics, Atlanta 1999 (Stobaeus, Eclogae II.VII.5–12).

[8] A.A.Long, D.N.Sedley, The Hellenistic philosophers. Cambridge 1987.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Upozornění: Seminář začíná až 11. 19. 2019

Cílem semestrálního semináře je představit a prodiskutovat způsob pojetí slastí a bolestí u vybraných antických filosofů a filosofických škol. Předmětem našeho zájmu bude především Platón, Aristotelés, epikurejci, stoa, Plótínos, v menší míře také někteří další novoplatonici a jiní autoři.

Seminář bude vycházet z vybraných pasáží primárních textů. Při jejich interpretaci se soustředíme na následující okruhy otázek: 1.Co jsou podle tohoto kterého autora či školy bolesti a slasti a jaké druhy slastí a bolestí je zapotřebí rozlišovat? Jak širokou paletu zkušeností a fenoménů je vhodné nazvat slastmi a bolestmi a jaký vokabulář pro označení této palety jednotliví autoři a školy používají? Který typ bolestí a slastí (či strastí a radostí) je pro toho kterého autora či školu paradigmatický a slouží mu jako primární vodítko pro pochopení ostatních druhů slastí a bolestí? 2.Jak je u toho kterého autora či školy pochopen vztah bolestí a slastí? Na který pól tohoto vztahu klade ta která filosofie důraz? 3.Jaký je podle nich vztah slasti a dobra, ale také zla a bolesti? Jakou roli hrají slasti a bolesti v dobrém lidském životě? Které slasti jsou nutnou součástí dobrého život a jakých bolestí či slastí je naopak zapotřebí se vyvarovat? A proč tomu tak je? 4.Jaký je vztah slasti a bolesti k (dalším) emocím na straně jedné, aktivitám a habitům vnímání, mínění, vědění a nazírání na straně druhé. 5. Jaké jsou ontologické, biologické a antropologické předpoklady a předporozumění tohoto kterého pojetí slasti a bolesti a jakou roli toto jejich pojetí hraje v celku jejich filosofie?

Seminář určen nejen studentkám a studentům magisterského studia, ale také studujícím bakalářského studia se zájmem o antickou filosofii. Seminář lze zapsat magisterský kurz, nebo jako volitelných předmět.