Charles Explorer logo
🇬🇧

Animal Consciousness in Human Speech

Class at Faculty of Arts |
AFS500236

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Sylabus (plán výuky bude realizován online, nejspíše budeme používat Zoom - bude potvrzeno před koncem září):

Následující rozpis po jednotlivých týdnech se může změnit v závislosti na počtu účastníků a textech, které si zvolí k referování. Referovány tedy nemusejí všechny texty; zadání referátů provedeme v úvodním kurzu.

Důležité upozornění: všechny níže uvedené texty budou před začátkem kurzu k dispozici přímo v SISu u popisu kurzu jako soubory PDF. Číslování souborů bude stejné jako v níže uvedeném rozpisu. Texty 22-24 jsou v jednom dokumentu, ale mohou být referovány zvlášť.

UPRAVENÝ harmonogram, změny se týkají 15. 10. a 22.10? čísla textů jsem nechal stejná: 8. 10. Úvod k celému kurzu: problém definovatelnosti a mezí definic vědomí, myšlení a jazyka (a obecněji problém role a užitečnosti filosofických definic); různé disciplíny a jejich žargon (příklad: klasifikace druhů vědomí); jak hluboko je vědomí zapuštěno v biologických procesech a nemožnost odhalit jeho „hranice“ nebo „počátek“; rozdíl pohledu „shora dolů“ a „zdola nahoru“, přičemž klíčový pro nás bude ten druhý; etické implikace teoretických postojů k otázce zvířecího vědomí 15. 10. (1) Carrie Figdor, Pieces of Mind, Introduction; (2) Ángel García Rodríguez, A review of Carrie Figdor, Pieces of mind [plus případně (2a) odpověď Carrie Figdor, Beyond the human standard in the cognitive domain]; (3) Evan Thompson, Précis of Mind in Life: Biology, Phenomenology, and the Sciences of Mind = přiděleno (pouze Thompson) 22. 10. (4a) Peter Godfrey-Smith, Mind, Matter, and Metabolism = přiděleno 29. 10. (5) Thomas Nagel, Jaké to je být netopýrem? (What Is It Like to Be A Bat?) = přiděleno [plus případně (5a) Kathleen Atkins, A Bat Without Qualities?; (6) Peter Godfrey-Smith, From White Noise to Consciousness 5. 11. (7) David DeGrazia, Self-Awareness in Animal = přiděleno; (8) Stephen Clark, The Consciousness of Animals = přiděleno; (9) Peter Carruthers, Why the question of animal consciousness might not matter very much = přiděleno 12. 11. (10) Paul Katsafanas, The Emergence of the Drive Concept and the Collapse of the Animal-Human Divide; (11) Helen Steward,  Morgan’s Canon. Animal Psychology in the Twentieth Century and Beyond = přiděleno; (12) Maria Botero, Understanding the Moral Implications of Morgan’s Canon 19. 11. (13) David Hume, Rozum zvířat = přiděleno; (14) Donald Davidson, The Emergence of Thought = přiděleno; (15) Hans-Johann Glock, Can Animals Act for Reasons? 26. 11. (16) Peter Godfrey-Smith, Our Minds and Others = přiděleno; (17) Nancy E. Baker, The Difficulty of Language: Wittgenstein on Animals and Humans 3. 12. (18) Mark Rowlands, Are animals persons? = přiděleno (19) Tony Cheng, Why animals are persons 10. 12. (20) Joel Marks, How Shall We Treat Other Animals? A Case Study in Applied Amorality = přiděleno; (21) Natalie Thomas, Other Views of Animal Ethics = přiděleno 17. 12. (22) Peter Singer, All Animals Are Equal = přiděleno; (23) Tom Regan, The Radical Egalitarian Case for Animal Rights = přiděleno [plus případně (24) Mary Anne Warren, Critique of Regan’s Animal Rights Theory] 7. 1. (25) Dale Jamieson, The Value of Nature = přiděleno; (26) Joseph J. DesJardins, Biocentric Ethics and the Inherent Value of Life = přiděleno  

Annotation

The seminar is not a simple replacement for the last term’s corona-crashed course about animals and philosophers, even if we will use a few of the texts planned for that course. As the course’s title indicates, we will shift our attention to the issue of consciousness and its expression in language, and also to question of how to evaluate our common ascription of mental attitudes to animals.

Following some contemporary authors, we will defend this use of language and claim the alleged anthropomorphism are largely justified. This presupposed the ascription of mental and conscious states to a broader range of living creatures than philosophers usually assume.

One of the question will then be whether we can agree on a minimal notion of consciousness that would allow for such an ascription. If so, we may find out that anthropomorphism can be overcome through its reflected acceptance.