Charles Explorer logo
🇨🇿

Oborové kolokvium II

Předmět na Filozofická fakulta |
AFS500263

Anotace

Předmět Oborové kolokvium poskytuje prostor pro intenzivní práci a studium v menších skupinách studentů, kteří mají stejnou či blízkou odbornou specializaci. Oborové kolokvium má primárně za cíl (i) prohloubit odborné znalosti studenta z dané oblasti filosofie, (ii) rozvíjet a kultivovat schopnost kritické diskuse příslušných odborných témat v přímém dialogu, a (iii) rozvíjet a kultivovat odborný písemný projev. Tyto dovednosti by student měl zúročit při průběžné přípravě diplomové práce a rovněž písemných prací či jiného vlastního odborného textu. Vyučující zajišťuje náplň kolokvia dle potřeb studentů tak, aby studenti získali nové poznatky z dané oblasti filosofie, měli možnost práce s relevantními texty a zároveň mohli prezentovat výsledky svého vlastního bádání.

Oborové kolokvium II. je určeno především studentům druhého (popř. vyššího) ročníku navazujícího magisterského SP, ale je otevřeno i dalším zájemcům, kteří splňují odborné předpoklady. Studenti jsou po dohodě s garantem rozděleni do „pracovních skupin“, které se pravidelně schází pod vedením interních pedagogů z

ÚFaRu. Pro jednotlivé pracovní skupiny jsou vypsány jednotlivé realizace předmětu. Kurs je souběžně realizován s realizací kursu Oborové kolokvium I., což umožňuje myšlenkovou interakci i napříč ročníky a pokročilostí studia a stupni příprav na sepisování diplomové práce.

V letošním akademickém roce je Oborové kolokvium realizováno ve třech pracovních skupinách:

I. Antická filosofie a filosofie umění

Vyučující prof. Karel Thein

Náplní semináře bude diskuse literatury relevantní k projektům a zájmům jednotlivých účastníků. První část semestru bude věnována rozboru literatury (bude upřesněno podle počtu účastníků a jejich zaměření), druhá část semestru pak prezentacím a kritice vlastních prací účastníků.

II. Moderní filosofie 19. a 20. století; současná kontinentální filosofie

Vyučující doc. Jakub Čapek

Pracovní skupina se zaměří na konflikt filosofických tradic v rámci „kontinentální“ filosofie 19. a 20. století. Kurz bude zároveň místem k prezentaci vlastních úvah o studijním zaměření v magisterském stupni a k formulaci možných témat diplomové práce.

Tématem, na němž budeme konflikt různých myšlenkových přístupů sledovat, je v tomto semestru svědomí.

Představuje svědomí privilegovaný způsob autentického porozumění jedince sobě samému (Heidegger), anebo je projevem svévole nitra, která se může zvrhnout ve zlo páchané na společnosti (Hegel)? Otázka, co je svědomí, zdaleka nespadá do oblasti etiky, ale přechází do úvah o společenské konstituci lidského jedince. V ní může být svědomí způsobem, jak zkrotit jedince pro život ve společnosti (Nietzsche, Freud) a učinit jej skrze obvinění subjektem (Butler), ale stejně tak může být svědomí hlasem, který nás přivádí zpět k vyhroceně etické otázce, jaké máme právo na život (Lévinas).

III. Středověká a novověká filosofie; moderní a současná analytická filosofie

Pojem, znak, jazyk a projekt metafyziky - vyučující doc. Jan Palkoska

Pracovní skupina se zaměří na problematiku povahy a možností realizace projektu metafyzického uchopení skutečnosti, a to z perspektivy vztahu mezi realitou na jedné straně a jejími pojmovými, znakovými a jazykovými reprezentacemi na straně druhé. Budeme čerpat z na první pohled značně disparátních historických myšlenkových tradic, a sice z myšlení J. Dunse Scota (a šířeji latinské aristotelsko-scholastické myšlenkové tradice) se zaměřením na teorii pojmu a z teorie značení C. S. Peirce (a šířeji moderní sémiologie), a případně i z dalších perspektiv podle zaměření a potřeb dalších účastnic a účastníků. Kurz bude zároveň místem k prezentaci vlastních

úvah o studijním zaměření v magisterském stupni a k formulaci možných témat diplomové práce.