Hlavní část kurzu bude věnována četbě a interpretaci vybraných pasáží VIII. a IX. knihy Aristotelovy Etiky Nikomachovy (především z kapitol VIII,1-5 a IX,4-9).
Průběžně s tím, soustředěněji pak v závěrečné části kursu se na základě vybraných pasáží z textů dalších antických i pozdějš ích autorů (Cicero, Seneca, Aelred z Rievaulx, Montaigne, Kant, Derrida) pokusíme velmi selektivně sledovat, zda a v jakém smyslu tito autoři na motivy Aristotelovo pojetí přátelství navazují, kriticky se vůči němu vymezují, případně přinášejí zcela nové, na Aristotelovi nezávislé pohledy na přátelství. Zaměříme se přitom primárně na Aristotelovu tezi, že přítel je „heteros autos“ („jiné já“, „another self“).
Předběžný sylabus:
(EN = Aristotelés, Etika Nikomachova) 6. 10. EN VIII, 1, 1155a3–31 (důvody pro zkoumání přátelství v rámci etiky) 13. 10. EN VIII, 2, 1155a32–1156a5 (aporie a předběžné vymezení přátelství) 20. 10. EN VIII, 3-4, 1156a6–1156b32 (tři druhy přátelství I) 27. 10. EN VIII, 5-6, 1156b33–1157b5 (tři druhy přátelství II) 3. 11. EN VIII, 6-7, 1157b5–1158a27 (přátelství jako habitus a aktivita; hnutí lásky a soužití přátel) 10. 11. EN IX, 4, 1166a1–b29 (přátelství a sebevztah) 17. 11. ---- (státní svátek) 24. 11. EN IX, 7 1167–1168a9 (poskytování a přijímání dobra) 1. 12. EN IX, 8, 1168a–1169b2 (dva druhy sebelásky) 8. 12. EN IX, 9, 11693b3–1170a13 (přátelství a blaženost, přítel jako heteros autos; I) 15. 12. EN IX, 9, 1170a13–1170b19 (přátelství a blaženost přítel jako heteros autos; II) 22. 12. Cicero, Laelius O přátelství, zejména 5/17–9/32; Seneca, Listy Luciliovi, 3, 9, 35, 103, 109; 5. 1. Montaigne, Esej 28, O přátelství; Kant, Metafysika mravů § 46–47 (6:469–473); Vorlesungen über Moralphilospohie (Collins) 422–430; (Derrida, Politiky přátelství)
Cílem kurzu je představit Aristotelovo pojetí přátelství a pokusit se v rozhovoru s Aristotelem i dalšími pozdějšími autory odpovědět na otázku, zda a v jakém smyslu je přítel „jiné já“.