Charles Explorer logo
🇨🇿

Problémově orientovaná výuka filosofie nejen pro učitele

Předmět na Filozofická fakulta |
AFS500290

Sylabus

Předběžný plán výuky:

- ÚVOD: Organizace kurzu a problémově orientovaná výuka filosofie 6 z následujících tematických okruhů, podle preferencí účastníků kurzu:

- Úvod do filosofie a pojetí skutečnosti (nabízené téma: život ve virtuálním prostředí a pojetí skutečnosti jako úvod do filosofie)

- Teorie poznání, filosofie vědy a jazyka (nabízená témata: lidské poznání, kauzalita a umírněný skepticismus; vědecké poznání, filosofie jazyka a fenomenologie)

- Obecná etika (nabízená témata: etika pravdomluvnosti; morální relativismus; tramvajové dilema jako úvod do etiky)

- Aplikovaná etika (nabízená témata: sexualita; svoboda slova; klimatická změna a vztah k budoucím generacím)

- Politická filosofie a filosofie dějin (nabízená témata: ekonomická spravedlnost; dějiny a smysl) 

- Filosofie a náboženství (nabízená témata: kritika náboženství a reakce na ni; rozum a víra, skok víry a současnost)

- Filosofie člověka (nabízená témata: jedinec a společenství; biotechnologické zdokonalování a lidská existence)

- Filosofie a umění (nabízená témata: umění a pravda, smysl tragédie; etika a narativita)

- ZÁVĚR: Obsahová a metodická reflexe kurzu

Anotace

Kurz seznamuje účastníky s koncepcí problémově orientované výuky filosofie a konkrétními aplikacemi této koncepce na výuku

1. úvodu do filosofie a pojetí skutečnosti,

2. teorie poznání, filosofie vědy a jazyka,

3. obecné etiky,

4. aplikované etiky,

5. politické filosofie a filosofie dějin,

6. vztahu filosofie a náboženství,

7. filosofie člověka,

8. vztahu filosofie a umění. Kurz se zaměří na 6 z uvedených oblastí, podle preferencí účasníků. Každé ze zvolených oblastí budou v kurzu věnována 2 setkání. Během prvního z nich se účastníci seznámí s osvědčeným pedagogickým zpracováním 1 podtématu spadajícího do dané oblasti. Podtémata účastníci společně zvolí z širší nabídky na začátku kurzu. Druhé setkání bude věnováno možnostem dalšího promýšlení a pedagogického zpracovávání daného podtématu, z podstatné části na základě vstupů od účastníků kurzu.