Předběžný plán výuky:
- ÚVOD: Organizace kurzu a problémově orientovaná výuka filosofie 6 z následujících tematických okruhů, podle preferencí účastníků kurzu:
- Úvod do filosofie a pojetí skutečnosti (nabízené téma: život ve virtuálním prostředí a pojetí skutečnosti jako úvod do filosofie)
- Teorie poznání, filosofie vědy a jazyka (nabízená témata: lidské poznání, kauzalita a umírněný skepticismus; vědecké poznání, filosofie jazyka a fenomenologie)
- Obecná etika (nabízená témata: etika pravdomluvnosti; morální relativismus; tramvajové dilema jako úvod do etiky)
- Aplikovaná etika (nabízená témata: sexualita; svoboda slova; klimatická změna a vztah k budoucím generacím)
- Politická filosofie a filosofie dějin (nabízená témata: ekonomická spravedlnost; dějiny a smysl)
- Filosofie a náboženství (nabízená témata: kritika náboženství a reakce na ni; rozum a víra, skok víry a současnost)
- Filosofie člověka (nabízená témata: jedinec a společenství; biotechnologické zdokonalování a lidská existence)
- Filosofie a umění (nabízená témata: umění a pravda, smysl tragédie; etika a narativita)
- ZÁVĚR: Obsahová a metodická reflexe kurzu
Kurz seznamuje účastníky s koncepcí problémov ě orientované výuky filosofie a konkrétními aplikacemi této koncepce na výuku
1. úvodu do filosofie a pojetí skutečnosti,
2. teorie poznání, filosofie vědy a jazyka,
3. obecné etiky,
4. aplikované etiky,
5. politické filosofie a filosofie dějin,
6. vztahu filosofie a náboženství,
7. filosofie člověka,
8. vztahu filosofie a umění. Kurz se zaměří na 6 z uvedených oblastí, podle preferencí účasníků. Každé ze zvolených oblastí budou v kurzu věnována 2 setkání. Během prvního z nich se účastníci seznámí s osvědčeným pedagogickým zpracováním 1 podtématu spadajícího do dané oblasti. Podtémata účastníci společně zvolí z širší nabídky na začátku kurzu. Druhé setkání bude věnováno možnostem dalšího promýšlení a pedagogického zpracovávání daného podtématu, z podstatné části na základě vstupů od účastníků kurzu.