Charles Explorer logo
🇬🇧

Problem-oriented teaching of philosophy not only for high school teachers

Class at Faculty of Arts |
AFS500290

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Předběžný plán výuky:

- ÚVOD: Organizace kurzu a problémově orientovaná výuka filosofie 6 z následujících tematických okruhů, podle preferencí účastníků kurzu:

- Úvod do filosofie a pojetí skutečnosti (nabízené téma: život ve virtuálním prostředí a pojetí skutečnosti jako úvod do filosofie)

- Teorie poznání, filosofie vědy a jazyka (nabízená témata: lidské poznání, kauzalita a umírněný skepticismus; vědecké poznání, filosofie jazyka a fenomenologie)

- Obecná etika (nabízená témata: etika pravdomluvnosti; morální relativismus; tramvajové dilema jako úvod do etiky)

- Aplikovaná etika (nabízená témata: sexualita; svoboda slova; klimatická změna a vztah k budoucím generacím)

- Politická filosofie a filosofie dějin (nabízená témata: ekonomická spravedlnost; dějiny a smysl) 

- Filosofie a náboženství (nabízená témata: kritika náboženství a reakce na ni; rozum a víra, skok víry a současnost)

- Filosofie člověka (nabízená témata: jedinec a společenství; biotechnologické zdokonalování a lidská existence)

- Filosofie a umění (nabízená témata: umění a pravda, smysl tragédie; etika a narativita)

- ZÁVĚR: Obsahová a metodická reflexe kurzu

Annotation

The course introduces participants to the concept of problem-oriented philosophy teaching and specific applications of this concept to the teaching of

1. introduction to philosophy and the concept of reality,

2. theory of knowledge, philosophy of science and language,

3. general ethics,

4. applied ethics,

5. political philosophy and philosophy of history,

6. relationship between philosophy and religion,

7. philosophical anthropology,

8. relationship between philosophy and art. The course will focus on 6 of these areas, depending on the preference of the participants. Each of the chosen areas will be the subject of 2 sessions in the course. During the first one, participants will be introduced to a well-established pedagogical elaboration of 1 sub-topic belonging to the given area. The subtopics will be selected by the participants from a wider range at the beginning of the course. The second session will be devoted to possibilities for further reflections and pedagogical elaboration of the subtopic, based in large part on input from the course participants.