Předběžný časový plán:
1. Úvod - cíle a obsah kurzu, reflexe, videotrénink a zpětná vazba
2. Cíle a a základní principy výuky filosofie - cíle výuky filosofie podle účastníků kurzu, základní znalosti ve výuce filosofie, jak se učíme a jak vyu čovat
3. Problémově orientovaná výuka filosofie a rozvoj schopností žáků - návštěva exponátu „Automat na filosofické divadlo“ v Kampusu Hybernská
4. Filosofické dovednosti a kritické myšlení - filosofické kompetence a jejich rozvíjení, vztah filosofického a kritického myšlení
5. Organizace vyučovací hodiny I. - smysluplná výstavby vyučovací hodiny, vyučovací hodina a potřeby žáka
6. Organizace vyučovací hodiny II. - problémové zaměření a strukturování vyučovací hodiny podle bonbónového modelu
7. Organizace vyučovací hodiny III. - workshop - účastníci kurzu tvoří, sdílí a reflektují konkrétní návrhy účelné organizace vyučovací hodiny
8. Vysvětlení I. - základní principy pedagogicky funkčního vysvětlení složitějších pojmů, problémů či teorií, diskuse o příkladech provedení
9. Vysvětlení II. - workshop - účastníci kurzu zkouší a společně reflektují optimální vysvětlení zvolených pojmů, problémů či teorií
10. Práce s textem a úkoly pro studující I. - výběr a editace ukázek z primární literatury, tvorba pracovních listů, diskuse o příkladech provedení
11. Práce s textem a úkoly pro studující II. - workshop - účastníci kurzu tvoří, sdílí a reflektují konkrétní návrhy pracovních listů a zadání pro práci s ukázkami z primární literatury ve výuce
12. Modelová hodina vedená studenty - skupina studentů odvede modelovou hodinu, soustředěnou na konkrétní téma a konkrétní metodu; na modelovou hodinu bude navazovat důkladná reflexe
Předmět je zaměřen na základy oborové didaktiky filosofie a aplikaci principů obecné didaktiky na její výuku. Cílem je rozvíjet klíčové učitelské dovednosti studentů (od plánování hodiny přes její realizaci po vlastní reflexi) a efektivně propojovat filosofické i pedagogické znalosti v praxi. Jednotlivé semináře budou zahrnovat výklad vyučujících i přímé zkoušení různých metod či postupů a navazující řízenou diskusi.
Účast na kurzu je doporučena nejen studentům navazujícího magisterského studia učitelství, ale i všem dalším studentům filosofie, kteří chtějí rozvíjet své pedagogické schopnosti.