Charles Explorer logo
🇨🇿

Oborová didaktika I

Předmět na Filozofická fakulta |
AFS5U0004

Sylabus

Předběžný časový plán:

1. Úvod  - cíle a obsah kurzu, reflexe, videotrénink a zpětná vazba

2. Cíle a a základní principy výuky filosofie - cíle výuky filosofie podle účastníků kurzu, základní znalosti ve výuce filosofie, jak se učíme a jak vyučovat

3. Problémově orientovaná výuka filosofie a rozvoj schopností žáků -  návštěva exponátu „Automat na filosofické divadlo“ v Kampusu Hybernská

4. Filosofické dovednosti a kritické myšlení - filosofické kompetence a jejich rozvíjení, vztah filosofického a kritického myšlení

5. Organizace vyučovací hodiny I.  - smysluplná výstavby vyučovací hodiny, vyučovací hodina a potřeby žáka

6. Organizace vyučovací hodiny II.  - problémové zaměření a strukturování vyučovací hodiny podle bonbónového modelu

7. Organizace vyučovací hodiny III. - workshop - účastníci kurzu tvoří, sdílí a reflektují konkrétní návrhy účelné organizace vyučovací hodiny

8. Vysvětlení I.   - základní principy pedagogicky funkčního vysvětlení složitějších pojmů, problémů či teorií, diskuse o příkladech provedení

9. Vysvětlení II. - workshop -  účastníci kurzu zkouší a společně reflektují optimální vysvětlení zvolených pojmů, problémů či teorií

10. Práce s textem a úkoly pro studující I.  - výběr a editace ukázek z primární literatury, tvorba pracovních listů, diskuse o příkladech provedení

11. Práce s textem a úkoly pro studující II. - workshop - účastníci kurzu tvoří, sdílí a reflektují konkrétní návrhy pracovních listů a zadání pro práci s ukázkami z primární literatury ve výuce

12. Modelová hodina vedená studenty  - skupina studentů odvede modelovou hodinu, soustředěnou na konkrétní téma a konkrétní metodu; na modelovou hodinu bude navazovat důkladná reflexe

Anotace

Předmět je zaměřen na základy oborové didaktiky filosofie a aplikaci principů obecné didaktiky na její výuku. Cílem je rozvíjet klíčové učitelské dovednosti studentů (od plánování hodiny přes její realizaci po vlastní reflexi) a efektivně propojovat filosofické i pedagogické znalosti v praxi. Jednotlivé semináře budou zahrnovat výklad vyučujících i přímé zkoušení různých metod či postupů a navazující řízenou diskusi.

Účast na kurzu je doporučena nejen studentům navazujícího magisterského studia učitelství, ale i všem dalším studentům filosofie, kteří chtějí rozvíjet své pedagogické schopnosti.