Předběžný časový plán:
1. Úvod - cíle a obsah kurzu, reflexe, videotrénink a zpětná vazba
2. Cíle a a základní principy výuky filosofie - cíle výuky filosofie podle účastníků kurzu, základní znalosti ve výuce filosofie, jak se učíme a jak vyučovat
3. Problémově orientovaná výuka filosofie a rozvoj schopností žáků - návštěva exponátu „Automat na filosofické divadlo“ v Kampusu Hybernská
4. Filosofické dovednosti a kritické myšlení - filosofické kompetence a jejich rozvíjení, vztah filosofického a kritického myšlení
5. Organizace vyučovací hodiny I. - smysluplná výstavby vyučovací hodiny, vyučovací hodina a potřeby žáka
6. Organizace vyučovací hodiny II. - problémové zaměření a strukturování vyučovací hodiny podle bonbónového modelu
7. Organizace vyučovací hodiny III. - workshop - účastníci kurzu tvoří, sdílí a reflektují konkrétní návrhy účelné organizace vyučovací hodiny
8. Vysvětlení I. - základní principy pedagogicky funkčního vysvětlení složitějších pojmů, problémů či teorií, diskuse o příkladech provedení
9. Vysvětlení II. - workshop - účastníci kurzu zkouší a společně reflektují optimální vysvětlení zvolených pojmů, problémů či teorií
10. Práce s textem a úkoly pro studující I. - výběr a editace ukázek z primární literatury, tvorba pracovních listů, diskuse o příkladech provedení
11. Práce s textem a úkoly pro studující II. - workshop - účastníci kurzu tvoří, sdílí a reflektují konkrétní návrhy pracovních listů a zadání pro práci s ukázkami z primární literatury ve výuce
12. Modelová hodina vedená studenty - skupina studentů odvede modelovou hodinu, soustředěnou na konkrétní téma a konkrétní metodu; na modelovou hodinu bude navazovat důkladná reflexe
The course is focused on fundamentals of didactics of philosophy and the application of general didactic principles on teaching of this subject. The goal is to develop essential pedagogical skills of the students (from planning of the lesson, towards its realization and reflection) and to effectively combine philosophical and pedagogical knowledge in practice. Individual classes will contain both lectures and direct practising of various methods or procedures, combined with subsequent discussions.
Participation in the course is recommended not only for students of the Master's Degree in Teacher Education, but also for all other students of philosophy who want to develop their pedagogical skills.