1. Škola a její sociologie: nerovnost před vzdělaním, vzděláním k nerovnosti
2. Moc a bezmoc v současné společnosti: aktéři, místa, nástroje
3. Konflikty a spory: jednota společnosti a její nesamozřejmost
4. Zločin, násilí, deviace: když nikdo za nic nemůže
5. Temný původ sociologie: sebevražda jako sociální fenomén
6. Sociální problémy a sociologie: diskuse aktuálního společenského problému
7. Veřejnost, veřejná sféra, pražská kavárna: o povalečství a modernitě
8. Macdonaldizace společnosti: výhody, za které zaplatíte
9. Kapitalismus v nás, my v kapitalismu: jak se v něm (a v sobě) vyznat
10. Rozum jako vzácný statek: sociální podmínky racionality
11. Rodina a její zachránci: sociální zákony partnerství
12. Živá sociologie: jak udržet krok s oborem, ve kterém se rychleji píše, než přemýšlí
Sociologie pro učitele si klade trojí cíl: 1) zvýšit sociologickou citlivost budoucích učitelů, tj. jejich schopnost překračovat horizont společensky „samozřejmého“ a přetvářet je v sociologické problémy; 2) seznámit je s vybranými odbornými zájmy sociologie a technikami jejích postupů; 3) poskytnout jim nástroje k udržování se v účinném kontaktu s tímto rychle rostoucím oborem.
Navržený sylabus upřednostňuje výklad sociologie opřený o diskusi konkrétních společenských fenoménů před výkladem sociologie vycházejícím z jejích oborových dějin. Jakkoli zohledňuje témata, která rezonují v současném veřejném prostoru, nijak se na ně neomezuje. Demonstrována tak bude také schopnost sociologie odpoutávat se od
„předformátovaných“ studijních témat, která jí mohou být nabízena sociálními aktéry různých typů, a utvářet si naopak vlastní předměty poznání.