Charles Explorer logo
🇬🇧

Sociology for Teachers

Class at Faculty of Arts |
AFS5U0015

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Škola a její sociologie: nerovnost před vzdělaním, vzděláním k nerovnosti

2. Moc a bezmoc v současné společnosti: aktéři, místa, nástroje

3. Konflikty a spory: jednota společnosti a její nesamozřejmost

4. Zločin, násilí, deviace: když nikdo za nic nemůže

5. Temný původ sociologie: sebevražda jako sociální fenomén

6. Sociální problémy a sociologie: diskuse aktuálního společenského problému

7. Veřejnost, veřejná sféra, pražská kavárna: o povalečství a modernitě

8. Macdonaldizace společnosti: výhody, za které zaplatíte

9. Kapitalismus v nás, my v kapitalismu: jak se v něm (a v sobě) vyznat

10. Rozum jako vzácný statek: sociální podmínky racionality

11. Rodina a její zachránci: sociální zákony partnerství

12. Živá sociologie: jak udržet krok s oborem, ve kterém se rychleji píše, než přemýšlí

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Sociologie pro učitele si klade trojí cíl: 1) zvýšit sociologickou citlivost budoucích učitelů, tj. jejich schopnost překračovat horizont společensky „samozřejmého“ a přetvářet je v sociologické problémy; 2) seznámit je s vybranými odbornými zájmy sociologie a technikami jejích postupů; 3) poskytnout jim nástroje k udržování se v účinném kontaktu s tímto rychle rostoucím oborem.

Navržený sylabus upřednostňuje výklad sociologie opřený o diskusi konkrétních společenských fenoménů před výkladem sociologie vycházejícím z jejích oborových dějin. Jakkoli zohledňuje témata, která rezonují v současném veřejném prostoru, nijak se na ně neomezuje. Demonstrována tak bude také schopnost sociologie odpoutávat se od

„předformátovaných“ studijních témat, která jí mohou být nabízena sociálními aktéry různých typů, a utvářet si naopak vlastní předměty poznání.