Platónská tradice ve středověku Václav Němec, Ph.D. LS úterý
15.50-17.25 (225V) Kurs je věnován představitelům patristiky a západní středověké filosofie, kteří byli ve větší či menší míře ovlivněni platónskou, resp. novoplatónskou filosofií. Cílem je především ukázat, jakým způsobem si myslitelé období patristiky a středověku osvojovali, rozvíjeli a transformovali tradici (novo)platónské filosofie, kterou vzali do služeb své reflexe a artikulace křesťanské víry. Účastníci kursu se mohou nejenom seznámit s částí témat, jež jsou obsahem zkoušky ze středověké filosofie, ale také získat vhled do některých důležitých problémových okruhů západní filosofie a povědomí o kontinuitě filosofických tradic napříč staletími. Kurs je kombinací přednášky a četby vybraných pasáží z textů dotyčných autorů.
1. Dionysios Areopagita (hierarchické pojetí universa, negativní a afirmativní theologie )
2. Boethius (jsoucno a bytí)
3. Jan Scotus Eriugena (rozdělení přírody)
4. Anselm z Canterbury (důkaz boží existence)
5. Tomáš Akvinský (metafyzika bytí)
6. Mikuláš Kusánský (bůh a universum) Základní literatura ke kursu: E. von Ivánka, Plato christianus, Praha 2003, str. 239-306. Dionysios Areopagita, Listy, O mystické theologii, úvodní studie a překlad M. Koudelka a V. Hladký, Praha
2006. L. Karfíková, „Hierarchické universum Dionysia Areopagity“, in: táž, Studie z patristiky a scholastiky, Praha 1997, str. 109-125. F. Karfík, „Dionysios Areopagités: Křesťanské přetvoření antického novoplatonismu“, in: Orthodox revue 4-5 (2001), str. 22-37. V. Němec, „Bezejmenná – mnohojmenná thearchie. Theologie božských jmen a její metafyzické předpoklady podle Dionysia Areopagity“, in: Reflexe 37/2009, str. 3-29. A. Vidmanová (úvodní studie a překlad), Boethius – poslední Říman, Praha
1981. K. Vrána, „Boëthius. Poslední Říman a první scholastik“, in: Křesťanství a filosofie (postavy latinské tradice), vyd. F. Karfík, V. Němec, F. Vilím, Praha 1994, str. 27-41. L. Karfíková, „Jan Eriugena. Svět jako božské zjevení“, in: Křesťanství a filosofie (postavy latinské tradice), str. 42-78. L. Karfíková, „Dvojí zjevení božského světla. Stvoření a Písmo v teologii Jana Eriugeny“, in: Jan Scotus Eriugena, Homilie a komentář k Janovu evangeliu, Praha 2005, str. 83-141. Anselm z Canterbury, Proslogion, Fides quaerens intellectum, úvodní studie a překlad L. Karfíková, Praha
1990. H. Kohlenberger, „Anselm z Canterbury. Pozvání do západní tradice“, in: Křesťanství a filosofie (postavy latinské tradice), str. 79-90. W. Kluxen, „Tomáš Akvinský. Jsoucno a jeho principy“, in: Křesťanství a filosofie (postavy latinské tradice), str. 91-127. P. Floss, Mikuláš Kusánský. Život a dílo renesančního filosofa, matematika a politika, Praha
2001.