Charles Explorer logo
🇨🇿

Oborová didaktika

Předmět na Filozofická fakulta |
AFSV00103

Sylabus

Cíle předmětu:   Po skončení kurzu by měl být účastník schopen:  - uvést a zdůvodnit, jaké cíle by měla naplňovat výuka filosofie na střední škole - s ohledem na stanovené cíle sestavit plán vyučovacího bloku a podrobný plán jednotlivé vyučovací hodiny - užívat rozmanité metody pedagogické práce, jejichž propojování by mělo co nejlépe naplňovat potřeby žáka - připravit, uskutečnit a reflektovat vlastní pedagogický výstup - reflektovat a navrhovat konkrétní úpravy postupu jiných pedagogicky činných osob   Předběžný časový plán:

1. Úvod  - cíle a obsah kurzu, úvod do filozofie v RVP, práce s motivací při vyučování, exponát pro vzdělávací centrum Didaktikon

2. Cíle a základní principy účelné výuky  - jak se učíme a jak vyučovat, přehled metod, výuka a mysl žáka, základní znalosti ve výuce úvodu do filozofie

3. Organizace vyučovací hodiny  - různé modely dramatické výstavby vyučovací hodiny, vyučovací hodina a potřeby žáka

4. Učebnice a jiné zdroje vhodné pro výuku - učebnice, články, videa a jiné zdroje vhodné pro výuku úvodu do filozofie

5. Vysvětlení - účastníci kurzu budou zkoušet a společně reflektovat optimální vysvětlení zvolených pojmů, problémů či teorií

6. Odhlasované konkrétní téma I.  - účastníky kurzu zvolené, konkrétní, obsahově a metodicky vymezené téma podstatné pro výuku úvodu do filozofie

7. Odhlasované konkrétní téma II. - účastníky kurzu zvolené, konkrétní, obsahově a metodicky vymezené téma podstatné pro výuku úvodu do filozofie

8. Modelová hodina vedená studenty I. - skupina studentů odvede modelovou hodinu, soustředěnou na konkrétní téma a konkrétní metodu; na modelovou hodinu bude navazovat důkladná reflexe

9. Modelová hodina vedená studenty II.   - skupina studentů odvede modelovou hodinu, soustředěnou na konkrétní téma a konkrétní metodu; na modelovou hodinu bude navazovat důkladná reflexe

10. Ukázky z primární literatury ve výuce  - výběr a editace ukázek z primární literatury, tvorba pracovních listů

11. Filosofické dovednosti a jejich hodnocení - vybrané koncepce rozpracování filosofických dovedností a možnosti jejich hodnocení

12. Plán vyučovacího bloku a plán roku - možnosti členění výuky v rámci vyučovacího bloku a v rámci školního roku

13. Reflexe kurzu

Anotace

Kurz je určen pro studenty, kteří mají zájem vyučovat úvod do filozofie na střední škole, uvažují o tom nebo by rádi z jiných důvodů rozvíjeli své pedagogické schopnosti. Kurz bude zahrnovat přímé zkoušení různých metod či postupů, společné hodnocení jednotlivých výstupů a řízenou diskusi. Konkrétní obsah podstatné části setkání bude vycházet z preferencí účastníků. Účastníci se budou moci aktivně podílet na vytváření exponátu pro vzdělávací centrum Didaktikon v Kampusu Hybernská.

! Předmět je vypisován pouze 1x za rok v zimním semestru !