Cíle předmětu: Po skončení kurzu by měl být účastník schopen: - uvést a zdůvodnit, jaké cíle by měla naplňovat výuka filosofie na střední škole - s ohledem na stanovené cíle sestavit plán vyučovacího bloku a podrobný plán jednotlivé vyučovací hodiny - užívat rozmanité metody pedagogick é práce, jejichž propojování by mělo co nejlépe naplňovat potřeby žáka - připravit, uskutečnit a reflektovat vlastní pedagogický výstup - reflektovat a navrhovat konkrétní úpravy postupu jiných pedagogicky činných osob Předběžný časový plán:
1. Úvod - cíle a obsah kurzu, úvod do filozofie v RVP, práce s motivací při vyučování, exponát pro vzdělávací centrum Didaktikon
2. Cíle a základní principy účelné výuky - jak se učíme a jak vyučovat, přehled metod, výuka a mysl žáka, základní znalosti ve výuce úvodu do filozofie
3. Organizace vyučovací hodiny - různé modely dramatické výstavby vyučovací hodiny, vyučovací hodina a potřeby žáka
4. Učebnice a jiné zdroje vhodné pro výuku - učebnice, články, videa a jiné zdroje vhodné pro výuku úvodu do filozofie
5. Vysvětlení - účastníci kurzu budou zkoušet a společně reflektovat optimální vysvětlení zvolených pojmů, problémů či teorií
6. Odhlasované konkrétní téma I. - účastníky kurzu zvolené, konkrétní, obsahově a metodicky vymezené téma podstatné pro výuku úvodu do filozofie
7. Odhlasované konkrétní téma II. - účastníky kurzu zvolené, konkrétní, obsahově a metodicky vymezené téma podstatné pro výuku úvodu do filozofie
8. Modelová hodina vedená studenty I. - skupina studentů odvede modelovou hodinu, soustředěnou na konkrétní téma a konkrétní metodu; na modelovou hodinu bude navazovat důkladná reflexe
9. Modelová hodina vedená studenty II. - skupina studentů odvede modelovou hodinu, soustředěnou na konkrétní téma a konkrétní metodu; na modelovou hodinu bude navazovat důkladná reflexe
10. Ukázky z primární literatury ve výuce - v ýběr a editace ukázek z primární literatury, tvorba pracovních listů
11. Filosofické dovednosti a jejich hodnocení - vybrané koncepce rozpracování filosofických dovedností a možnosti jejich hodnocení
12. Plán vyučovacího bloku a plán roku - možnosti členění výuky v rámci vyučovacího bloku a v rámci školního roku
13. Reflexe kurzu
The course is intended primarily for students interested in teaching introduction to philosophy at secondary school level. During the course, diverse methods are practiced and discussed.
The specific content of the course is to a large degree based on the preferences of the participants.