Cíle předmětu: Po skončení kurzu by měl být účastník schopen: - uvést a zdůvodnit, jaké cíle by měla naplňovat výuka filosofie na střední škole - s ohledem na stanovené cíle sestavit plán vyučovacího bloku a podrobný plán jednotlivé vyučovací hodiny - užívat rozmanité metody pedagogické práce, jejichž propojování by mělo co nejlépe naplňovat potřeby žáka - připravit, uskutečnit a reflektovat vlastní pedagogický výstup - reflektovat a navrhovat konkrétní úpravy postupu jiných pedagogicky činných osob Předběžný časový plán:
1. Úvod - cíle a obsah kurzu, úvod do filozofie v RVP, práce s motivací při vyučování, exponát pro vzdělávací centrum Didaktikon
2. Cíle a základní principy účelné výuky - jak se učíme a jak vyučovat, přehled metod, výuka a mysl žáka, základní znalosti ve v ýuce úvodu do filozofie
3. Organizace vyučovací hodiny - různé modely dramatické výstavby vyučovací hodiny, vyučovací hodina a potřeby žáka
4. Učebnice a jiné zdroje vhodné pro výuku - učebnice, články, videa a jiné zdroje vhodné pro výuku úvodu do filozofie
5. Vysvětlení - účastníci kurzu budou zkoušet a společně reflektovat optimální vysvětlení zvolených pojmů, problémů či teorií
6. Odhlasované konkrétní téma I. - účastníky kurzu zvolené, konkrétní, obsahově a metodicky vymezené téma podstatné pro výuku úvodu do filozofie
7. Odhlasované konkrétní téma II. - účastníky kurzu zvolené, konkrétní, obsahově a metodicky vymezené téma podstatné pro výuku úvodu do filozofie
8. Modelová hodina vedená studenty I. - skupina studentů odvede modelovou hodinu, soustředěnou na konkrétní téma a konkrétní metodu; na modelovou hodinu bude navazovat důkladná reflexe
9. Modelová hodina vedená studenty II. - skupina studentů odvede modelovou hodinu, soustředěnou na konkrétní téma a konkrétní metodu; na modelovou hodinu bude navazovat důkladná reflexe
10. Ukázky z primární literatury ve výuce - výběr a editace ukázek z primární literatury, tvorba pracovních listů
11. Filosofické dovednosti a jejich hodnocení - vybrané koncepce rozpracování filosofických dovedností a možnosti jejich hodnocení
12. Plán vyučovacího bloku a plán roku - možnosti členění výuky v rámci vyučovacího bloku a v rámci školního roku
13. Reflexe kurzu
Kurz je určen pro studenty, kteří mají zájem vyučovat úvod do filozofie na střední škole, uvažují o tom nebo by rádi z jiných důvodů rozvíjeli své pedagogické schopnosti. Kurz bude zahrnovat přímé zkoušení různých metod či postupů, společné hodnocení jednotlivých výstupů a řízenou diskusi. Konkrétní obsah podstatné části setkání bude vycházet z preferencí účastníků. Účastníci se budou moci aktivně podílet na vytváření exponátu pro vzdělávací centrum Didaktikon v Kampusu Hybernská.
! Předmět je vypisován pouze 1x za rok v zimním semestru !