Kurz je určen pro všechny studenty, kteří mají zájem vyučovat filosofii na střední škole, uvažují o tom nebo by rádi z jiných důvodů rozvíjeli své pedagogické schopnosti. Převážná část kurzu bude věnována konkrétním vzdělávacím metodám a možnostem jejich uplatnění ve výuce filosofie. Jednotlivé semináře budou zahrnovat výklad vyučujících, především však přímé zkoušení různých metod či postupů, společné hodnocení jednotlivých výstupů a řízenou diskusi. Účast bude nabídnuta také zájemcům z řad středoškolských studentů, kteří budou pomáhat při reflektování výukových aktivit. Cíle předmětu: Po skončení kurzu by měl být účastník schopen - uvést a zdůvodnit, jaké cíle by měla naplňovat výuka filosofie na střední škole - s ohledem na stanovené cíle sestavit plán (historicky či tematicky vymezeného) vyučovacího bloku a podrobný plán jednotlivé vyučovací hodiny - užívat rozmanité metody pedagogické práce, jejichž propojování by mělo co nejlépe naplňovat potřeby žáka - připravit, uskutečnit a reflektovat vlastní pedagogický výstup - reflektovat a navrhovat konkrétní úpravy postupu jiných pedagogicky činných osob Požadavky ke zkoušce - aktivní účast na semináři - příprava, uskutečnění a reflexe vlastního pedagogického výstupu - sestavení plánu vyučovacího bloku a jednotlivé vyučovací hodiny Na začátku kurzu dostanou účastníci podrobná kritéria pro jednotlivé požadavky a popis způsobu stanovení výsledné známky. Témata jednotlivých setkání: I. Úvod
1. Očekávání účastníků a organizace kurzu
2. Cíle výuky filosofie, filosofické dovednosti, složky vyučovacího procesu s ohledem na potřeby žáka II. "Učitelova dílna"
3. Výklad, umění vysvětlovat, umění ukazovat a úvod k vizuálním pomůckám
4. Dialogická metoda a diskuse
5. Učení z textu, vyhledávání informací
6. Projekty a samostatná práce, kompozice, tvořivost, vynalézavost a psaní
7. Skupinová práce
8. Procvičování pod dohledem učitele, učení pro zapamatování, vybavovací pomůcky, testy a ústní zkoušení, hodnocení a zpětná vazba
9. Další metody na základě výběru studentů (hry, simulace, rolové hry, metody aktivního učení, metody objevování, samostudium a domácí úkoly, návštěvy a exkurze, využití počítačů ve výuce, zkušenostní učení, referáty…)
10. Další metody na základě výběru studentů III. Závěrečné reflexe
11. Proč a jak učit filosofii na střední škole
12. Sestavování plánu hodiny a sestavování plánu kurzu
13. Celková reflexe kurzu Povinná literatura: PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál.
2008. Doporučená literatura: BRÜNING, Barbara. Philosophieren in der Sekundarstufe: Methoden und Medien. Weinheim/Basel/Berlin: Beltz Verlag
2003. KENKMANN, Andrea (ed.). Teaching Philosophy. Bloomsbury: Continuum
2009. MARTENS, Ekkehard. Didaktik der Philosophie. In: MARTENS, Ekkehard a Herbert SCHNÄDELBACH (eds.). Philosophie: Ein Grundkurs.
7. vydání. Reinbeck bei Hamburk: Rohwolt. 2003, s. 748-780. - Methodik des Ethik- und Philosophieunterrichts: Philosophieren als elementare Kulturtechnik. Hannover: Siebert Verlag.
2003. PFISTER, Jonas. Fachdidaktik Philosophie. Stuttgart: UTB.
2010. ROHBECK, Johannes. Didaktik der Philosophie und Ethik. Dresden: Thelem.
2010. STEENBLOCK, Volker. Philosophische Bildung. Einführung in die Philosophiedidaktik und Handbuch: Praktische Philosophie. Berlin: LIT Verlag.
2011. WITTSCHIER, Michael. Textschlüssel Philosophie: 30 Erschließungsmethoden mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch-Verlag.
2010. - Gesprächsschlüssel Philosophie: 30 Moderationsmodule mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch-Verlag.
2012. články z časopisu Zeitschrift für Didaktik der Philosophie und Ethik články z časopisu Teaching Philosophy