Charles Explorer logo
🇬🇧

Atheism, Secularism, Humanism

Class at Faculty of Arts |
AFSV00249

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Rozvrh

Týden 1: Úvod - témata, terminologie (náboženství, ateismus, agnosticismus, sekularismus, sekulární humanismus, naturalismus, skepticismus atd.)

Týden 2: „Nový ateismus“

Dawkins, The God Delusion, kap. 2 a 8.

Týden 3: Kritici „nového ateismu“

Nagel, „Dawkins and Atheism“; Scruton, The Face of God, kap. 1 a 2.

Týden 4: Kritici „nového ateismu“

Taylor, „Western Secularity“; Bilgrami, „What is Enchantment?“

Týden 5: Náboženská svoboda v sekulárním státě

Blackford, Freedom of Religion and the Secular State, kap. 3 a 4.

Týden 6: Náboženská svoboda cont.

Blackford, kap. 5 a 6.

Týden 7: Náboženská svoboda cont.

Blackford, kap. 7 a 8.

Týden 8: Náboženská svoboda concl.

Blackford, kap. 9 a 10.

Týden 9: Sekulární humanismus: pozitivní etický program ateismu

Kitcher, Life after Faith, kap. 1 a 2.

Týden 10: Sekulární humanismus cont.

Kitcher, kap. 3 a 4.

Týden 11 Sekulární humanismus concl.

Kitcher, kap. 5.

Týden 12 Závěrečná diskuse

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

ATEISMUS, SEKULARISMUS, HUMANISMUS

Ústav filosofie a religionistiky FF UK letní semestr 2016

úterý 14:10-15:45 nám. Jana Palacha 2, místnost č. 131 (aula)

Dr. Tomáš Hříbek (Filosofický ústav AV ČR)

Doc. Tomáš Marvan (Filosofický ústav AV ČR)

Popis kurzu

Současnost je mimo jiné charakterizována jistým návratem náboženství jako klíčového činitele společenského

života. V této souvislosti bývají skloňovány výrazy jako „nový ateismus“, „sekularismus“ „náboženská tolerance“,

„náboženská svoboda“, „humanismus“, popřípadě „sekulární humanismus“, ale obvykle bez hlubšího porozumění.

Zároveň jde o témata, kterým se věnuje stále větší množství sociologů, politologů, stejně jako filosofů. Náš kurz je věnován převážně současné produkci z oblasti politické a morální filosofie. Cílem kurzu je seznámit studenty s touto literaturou a tak jim pomoci zodpovědět si nejen obecnější otázky („Může mít morálka světské základy?“ nebo „Jaký má být rozsah a meze náboženské svobody?“), ale i konkrétní problémy, které jsou součástí každodenní debaty („Je v sekulárním státě místo pro zákony proti rouhání?“, „Smí stát omezit právo rodičů poskytnout svým dětem náboženskou výchovu?“, případně „Mají mít muslimské ženy právo zahalovat se na veřejnosti?“).

Požadavky

Studenti budou na každý týden připraveni četbou textu podle Rozvrhu (níže). Výuka má spíše seminární než přednáškový charakter, takže jednotlivá setkání budou určena převážně diskusi o textech. Podmínkou zápočtu je písemná práce na zadané téma (v rozsahu 7 NS).