Cíle semináře je prozkoumat zvláštní postavení hmatu mezi lidskými smysly. Počínaje antickými texty, jimž se budeme věnovat na úvod semináře, vyvstává dichotomie materiálních a formálních teorií hmatu: v prvním případě je hmat skutečně základním smyslem, jenž podmiňuje veškeré vnímání a další smysly jsou tak vlastně různými druhy hmatu (atomistické teorie); ve druhém případě není hmat v jiných druzích vjemů nijak implikován, je však i přesto základních smyslem, jehož přítomnost je odlišovacím znakem všech živočichů (Aristotelés). Tato druhá pozice přináší více teoretických problémů mimo jiné i proto, že je provázena výkladem o privilegiu hmatu lidského: pouze v případě hmatu by tak platilo, že jím člověk vládne jemněji a vytříbeněji než jiné živé bytosti. – Ozvěny této dichotomie budeme sledovat i u autorů moderních (od Condillaca po Merleau-Pontyho) až současných (D. M. Armstrong, Brian O’Shaugnessy či Matthew Ratcliffe). Skrze některé novější výklady se dostaneme i ke vztahu hmatu a zraku. Částečně samostatným, s hmatem však úzce souvisejícím tématem, bude genealogie a význam tzv. „vnitřního smyslu“, jímž vnímáme sami sebe a své stavy a pocity. Konečně pak neopomineme ani významnou roli taktilních metafor včetně různých verzí „uchopování“ pravdy.
Rozpis příštích seminářů: 26. 10. Condillac a literatura k němu (viz soubory v SISu) 2. 11. Condillac a literatura k němu (viz soubory v SISu) 9. 11. Husserl Ideje II (§§ 136-138, č. př. str. 138-145) a Merleau-Ponty Viditelné a neviditelné (kapitola Splétání-chiasmus, č. př. str. 127-151) 16. 11. Merleau-Ponty Viditelné a neviditelné (kapitola Splétání-chiasmus, č. př. str. 127-151) 23. 11. Matthew Ratcliffe „Touch and the Sense of Reality“ 30. 11. Brian O’Shaughnessy „The Sense of Touch“ 7. 12. Filip Mattens „Perception, Body, and the Sense of Touch: Phenomenology and Philosophy of Mind“ (v případě zájmu i jeho text „Perception and Representation - Mind the Hand!“) 14. 12. Matthew Fulkerson „What Counts as Touch“ a Matthew Ratcliffe „What is Touch“ 21. 12. Geraldine A. Johnson, „Touch, Tactility and the Reception of Sculpture in Early Modern Italy“ a Robert Hopkins „Painting, Sculpture, Sight, and Touch“ 4. 1. Bude upřesněno v prosinci.
Cíle semináře je prozkoumat zvláštní postavení hmatu mezi lidskými smysly, a to včetně otázky, zda je hmat základním smyslem, jenž podmiňuje veškeré vnímání, nebo je prostě jedním z pěti smyslů, avšak zároveň tím jediným, s nímž se setkáváme u všech živočichů. Pro rozpis jednotlivých seminářů viz sylabus níže.