Charles Explorer logo
🇬🇧

What is Called Thinking?: Nietzsche vs. Heidegger

Class at Faculty of Arts |
AFSV00376

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Návrat výuky na univerzitu oslavíme seminářem, ve kterém si položíme otázku, jež je tak či onak zodpovídána v každém filosofickém semináři: co to znamená myslet? Východiskem nám budou dva klasické texty: Heideggerova stejnojmenná kniha "Co znamená myslet?" a Nietzschovo stěžejní dílo "Tak pravil Zarathustra". Ve svém prvním poválečném přednáškovém kurzu vystoupil Heidegger před své posluchače se zlomyslným tvrzením, že nikdo z nich, přednášejícího nevyjímaje, nemyslí – protože žádný západní člověk zatím nikdy ve vlastním smyslu nemyslel. Promýšlením tohoto tvrzení, které trvalo dva semestry, chtěl své posluchače – a později také čtenáře – myšlení učit. V pozadí přitom strašila Heideggerova celoživotní teze, že filosofická tradice si pouze tak či onak představuje, co jsoucí je, místo toho, aby přemýšlela o tom, co to znamená, že jsoucí vůbec je. Ve svém filosofickém opus magnum líčí Nietzsche v postavě Zarathustry rovněž myslitele, který přichází v okamžiku dějinné krize vyjádřené výrokem „Bůh je mrtev“, aby učil myšlení par excellence. Na stránkách knihy proto sledujeme Zarathustrovu proměnu z kazatele „nejvyšší myšlenky“ nadčlověka v učitele „nejpropastnější myšlenky“ věčného návratu téhož. Oba dva texty se protnou, když si Heidegger vezme k ruce Nietzschův výrok „poušť roste“, aby v jeho světle vyložil dějinný okamžik, ve kterém se moderní člověk nachází.

V semináři však nebudeme pouze vykládat provokativní teze o myšlení či provokativní myšlenky samé, nýbrž budeme se také ptát po jejich vlastních myšlenkových předpokladech. Na otázku „co to znamená myslet?“ nebudeme tak u Heideggera a Nietzscheho pouze hledat odpověď, nýbrž obrátíme ji rovněž vůči nim samým. To nám umožní nejen konfrontovat jejich filosofické pozice, ale také rozvinout otázky, které tato konfrontace otevírá: Kdo je to člověk, jenž myslí? Co jsou to dějiny, v jejichž vleku člověk myslí? Co je to čas, který myslícího člověka k jeho dějinám poutá? Především ale, ptáme-li se „co to znamená myslet?“, ptáme se také vždy – co je to filosofie?

Seminář bude mít blokovou formu a odehraje se ve třech víkendových sezeních na přelomu října a listopadu (viz harmonogram níže). Tato forma si sice od účastníků žádá jisté odhodlání, na druhou stranu nám ale umožní intenzivně číst a diskutovat významné a obtížné texty: ze "Zarathustry" slavná místa o nadčlověku a věčném návratu téhož, z "Co znamená myslet?" klíčová místa pro Heideggerovo pozdní dílo.

Harmonogram semináře:

PÁ 08.10. 12:30 – 14:05 : Intro / organizace

NE 31.10. 9:30 – 12:30 a 14:00 – 17:00 : Heidegger

SO 06.11. 9:30 – 12:30 a 14:00 – 17:00 : Nietzsche

NE 07:11. 9:30 – 12:30 a 14:00 – 17:00 : Nietzsche / Heidegger > Outro

Podrobný program semináře je k dispozici na Moodlu.