Obsah
1. Organizace kurzu; co je kritické myšlení
2. Aspekty kritického myšlení
3. Argumentace I
4. Argumentace II
5. Argumentační fauly a kognitivní zkreslen í
6. Informace a konspirační teorie
7. Kritické myšlení podle S. Brookfielda – práce s předpoklady a úhly pohledu
8. Práce textem
9. -11. Studentské výstupy
12. Reflexe kurzu V případě potřeby může dojít ke změně témat či jejich pořadí.
Na rozvoj kritického myšlení žáků je ve vzdělávací dokumentech kladen stále větší důraz, vycházející z kompetenčně pojatých hlavních cílů vzdělávání. Podle Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030 jsou „nedílnou součástí klíčových kompetencí dovednosti jako kritické myšlení (…)“ (s. 11). Kritické myšlení zahrnuje soubor dispozic a dovedností, které jsou do určité míry nezávislé na konkrétním oboru, a mohou tak být rozvíjeny ve všech vyučovacích předmětech. To však předpokládá, že 1) učitelé vědí, co kritické myšlení obnáší, a 2) mají sami tyto dispozice a dovednosti osvojené. Cílem kurzu je přispět k naplnění obou výše zmíněných bodů.
Kurz je primárně určen studentům a studentkám různých oborů učitelského studia. Soustředí se na rozvíjení kritického myšlení účastníků a předpokládá proto jejich aktivní zapojení v seminářích. Východiskem je několik různých koncepcí kritického myšlení (viz doporučená literatura), které budeme aplikovat na konkrétní příklady a situace a následně reflektovat jejich možné využití ve školní výuce. Budeme se zabývat různými aspekty kritického i nekritického myšlení, jako jsou např. kognitivní zkreslení, argumentační fauly, různé typy informací a jejich zdroje, především se však zaměříme na rozvoj dovedností dobré argumentace, rozboru textu, zaujímání různých úhlů pohledu a odhalování a posouzení vlastních předpokladů. Kurz není zaměřen primárně didakticky, ale bude veden didakticky pestrými metodami využitelnými i ve výuce na středních školách.