Charles Explorer logo
🇨🇿

Výuka etiky prostřednictvím filosofie, dějin, literatury a filmu

Předmět na Filozofická fakulta |
AFSV00423

Sylabus

Kromě úvodního semináře budou každému tématu věnována dvě seminární setkání. Jejich obsahem bude jak seznámení s daným historickým obsahem i příslušnou etickou teorií, tak tematizace příkladů jejich možného didaktického zpracování.

Součástí jednotlivých setkání budou studenty připravené výukové aktivity.   1. Úvodní seminář – metodika kurzu, rozdělení do pracovních týmů 2.-3.  Mašínové a hrdinství. Utilitarismus a deontologie. 4.-5.

A. Eichmann a problematika zla.

H. Arendtová.

Kantovská etika. 6.-7.  Udávání během represivních režimů. 2. světová válka a nacismus: Deník Anny Frankové, 1948-1989: postava E. Bondyho, J.

Nohavici, A. Babiše.

Represivita v sovětském bloku a v USA. 8.-9. Rasismus v USA a v České republice.

Antická inspirace v současné etice. Etika a postoj (Lévinas). 10.-11.

Genderová nerovnost (sufražetky a další hnutí). Simone de Beauvoir, existencialistická etika. 12.-13.

Klima e Exxon mobile. Etika vztahu k přírodě a budoucím generacím.

Anotace

Interdisciplinární kurz je určen primárně pro studenty učitelství všech oborů na FF UK. Jeho cílem je zkoumat didaktické možnosti propojování etických otázek s konkrétními historickými událostmi či postavami, jak jsou reprezentovány v historických zdrojích, literatuře či filmu. Účastníci se seznámí se základními moderními etickými přístupy (utilitarismus, deontologie, etika ctností, existencialistická etika apod.) a budou je aplikovat na konkrétní příklady.

Z hlediska obsahu se kurz soustředí na vybrané události a témata z dějin 20. století, konkrétní výběr vzešel ze společného workshopu vyučujících a studentů programu Učitelství historie a filosofie. V průběhu kurzu budeme hledat odpovědi na tyto otázky: Jak nacházet a didakticky zpracovat vhodné mezipředmětové vazby? Jak propojovat etickou dimenzi s běžnou výukou? Jak vytvářet krátké aktivity, které rozvíjejí schopnost reflektovat etické otázky?