Charles Explorer logo
🇬🇧

Teaching ethics through philosophy, history, literature and film

Class at Faculty of Arts |
AFSV00423

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Kromě úvodního semináře budou každému tématu věnována dvě seminární setkání. Jejich obsahem bude jak seznámení s daným historickým obsahem i příslušnou etickou teorií, tak tematizace příkladů jejich možného didaktického zpracování.

Součástí jednotlivých setkání budou studenty připravené výukové aktivity.   1. Úvodní seminář – metodika kurzu, rozdělení do pracovních týmů 2.-3.  Mašínové a hrdinství. Utilitarismus a deontologie. 4.-5.

A. Eichmann a problematika zla.

H. Arendtová.

Kantovská etika. 6.-7.  Udávání během represivních režimů. 2. světová válka a nacismus: Deník Anny Frankové, 1948-1989: postava E. Bondyho, J.

Nohavici, A. Babiše.

Represivita v sovětském bloku a v USA. 8.-9. Rasismus v USA a v České republice.

Antická inspirace v současné etice. Etika a postoj (Lévinas). 10.-11.

Genderová nerovnost (sufražetky a další hnutí). Simone de Beauvoir, existencialistická etika. 12.-13.

Klima e Exxon mobile. Etika vztahu k přírodě a budoucím generacím.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Interdisciplinární kurz je určen primárně pro studenty učitelství všech oborů na FF UK. Jeho cílem je zkoumat didaktické možnosti propojování etických otázek s konkrétními historickými událostmi či postavami, jak jsou reprezentovány v historických zdrojích, literatuře či filmu. Účastníci se seznámí se základními moderními etickými přístupy (utilitarismus, deontologie, etika ctností, existencialistická etika apod.) a budou je aplikovat na konkrétní příklady.

Z hlediska obsahu se kurz soustředí na vybrané události a témata z dějin 20. století, konkrétní výběr vzešel ze společného workshopu vyučujících a studentů programu Učitelství historie a filosofie. V průběhu kurzu budeme hledat odpovědi na tyto otázky: Jak nacházet a didakticky zpracovat vhodné mezipředmětové vazby? Jak propojovat etickou dimenzi s běžnou výukou? Jak vytvářet krátké aktivity, které rozvíjejí schopnost reflektovat etické otázky?