Dějiny filmových teorií II 10. Film a realita:ontologie filmového obrazu (23.2. 2015)
- Kracauer, Bazin tematické okruhy:
Pojem mimeze. Ontologie uměleckého díla. Fotografická povaha filmu. Objektivní aparát. Dvě koncepce realismu ve filmu (Bazin a Kracauer). Filmová řeč ve službách realismu (montáž vs. mizanscéna). Film jako extenze světa, film jako re/konstrukce světa. Film jako popis události, film jako událost sama. Teorie a kritika v neorealismu (Zavattini a Aristarco). povinné texty:
André Bazin: Ontologie fotografického obrazu (1945). In: André Bazin: Co je to film? Československý filmový ústav, Praha 1979, s. 13-19.
André Bazin: Mýtus totálního filmu. In: Co je to film?, str. 19-24. doporučená literatura:
Kracauer, Siegfired: Teorie filmu. SPN, Praha 1968, zejm. s. 108-116. (Skripta FAMU: Studijní materiály dramaturgie II.)
Bazin, André: Co je to film? Praha: Československý filmový ústav 1979.
MacCabe, Colin: Theory and Film: Principles of Realism and Pleasure (1976). In: Philips Rosen, ed. Narrative, Apparatus, Ideology. A Film Reader. Columbia University Press, 1986,s. 179-197.
Casebier, Allan: Film and Phenomenology. Towards a Realist Theory of Cinematic Representation. Cambridge University Press, Cambridge (MA) 1991.
Merleau-Ponty , Maurice: Film a nová psychologie (1945). Iluminace 1, 1989, č. 2, s. 12-22.
Stam, Robert: Film Theory. An Introduction. Blackwell 2000; kap. The Phenomenology of Realism, s. 64-83.
Aumont, Jacques- část z Aesthetics of film 11. Poststrukturalismus I. - kritika ideologie (2.3.2015) tematické okruhy: vliv nového marxismu na vývoj filmových studií, teorie filmového aparátu, co je to ideologie?, psychoanalytický model vztahů diváka a aparátu, film jako nástroj slasti, identifikace atd. povinné texty:
Comolli - Narboni: Cinéma/Ideologie/Critique redakce Cahiers du cinéma. Mladý Lincoln Johna Forda. Iluminace 2001, č. 1. doporučená četba:
Baudry, Jean Louis: The Aparatus.
Metz, Christian: Imaginární signifikant.
Baudry: Ideological Effects of the basic cinematographic Apparatus.
Comolli-Narboni: Technique and Ideology." 12. Poststrukturalismus II. - psychoanalýza (9.3.2015) povinné texty:
Christina Metz: Imaginární signifikant (1. kapitola) Soubor
Baudry Ideological Effects of the Basic Cinematographic Apparatus
Témata: Subjekt (objekt) - Kaja Silverman 13. Feminismus a queer studies (16.3.2015) tematické okruhy: vliv lacanovských teorií na psychoanalytické čtení filmu, genderová problematizace jejich premis, "dělba práce" ve vztahu k bytí-v-obraze i diváctví, genderový rozpor narativních pozic, rozšíření pojmu "odlišnost" mimo genderový rámec - queer studies, ethic studies, atd. povinné texty:
Mulvey, Laura. "Vizuální slast a narativní film". In Oates-Indruchová, Libora. Dívčí válka s ideologií. Klasické texty angloamerického feministického myšlení. Praha: Slon 1999.
Bell Hooks: The Oppositional Gaze: Black Female Spectators doporučená četba:
Hanáková, Petra:Pandořina skřínka aneb Co feministky provedly filmu?. Praha: Academia, 2007.
Penley, Constance (ed.): Feminism and Film.
Metz, Christian: "Imaginární signifikant". 14. Naratologie (23.3.2015) tematické okruhy: narace jako podněcování mechanismů narativního porozumění prostřednictvím formálních prvků díla, diskurs x histoire, récit, enonciace, digeseis x mimesis, čas, způsob a rod ve vyprávění, status vypravěče, osoba, perspektiva povinné texty:
Barthes, Roland: "Úvod do strukturální analýzy vyprávění" In Znak, struktura, vyprávění s. 9 - 43
Gunning, Tom: Narrative Discourse and the Narrator System doporučená četba:
Bal, Mieke: Fokalizace
Exner, Milan: Aktanty a nevědomí. Habilitační práce na katedře estetiky FFUK, 2002
Greimas, Algirdas Julien: Základní prvky interpretace mýtického vyprávění. In Kyloušek, Petr (Ed.):
Znak, struktura, vyprávění. Brno 2002, s. 44-85
Genette, Gérard: Hranice vyprávění. In Kyloušek, Petr (Ed.): Znak, struktura, vyprávění. Brno 2002, s. 240-256
Genette, Gérard: Rozprava o vyprávění.In Zeman a kol.:Průvodce po světové literární teorii. Panorama Praha, l988, s. 142-149 (digest)
Barthes, Roland: Úvod do strukturální analýzy vyprávění. In Kyloušek, Petr (Ed.): Znak, struktura, vyprávění. Brno 2002, s. 9- 43
Todorov, Tzvetan: Kategorie literárního vyprávění. In Kyloušek, Petr (Ed.): Znak, struktura, vyprávění. Brno 2002, s. 142-179
Michalovič, Peter, Minár, Pavol: Úvod do štrukturalizmu a postštrukturalizmu. Bratislava, Iris l997, s. 106-154
Stanzel, Franz K.: Teorie vyprávění. Praha, Odeon 1988, s. 108-111,274-282
Chatman, Seymour: Dohodnuté termíny. UP Olomouc, 2000
Bordwell, David: Narration in the Fiction Film. University of Wiscnosin Press, l985, s. 1-61
Browne, Nick: The Rhetoric of Filmic Narration. UMI Research Press, l982
Branigan Edward: Point of View in the Cinema: A Theory of Narration and Subjectivity in Classical
Film. New York, Mouton, l984
Branigan, Edward: Narrative Comprehension and Film.London, Routledge, l992
Mišíková, Katarína: Myseĺ a príbeh vo filmovej fikcii. Disertační práce na katedře věd o umění FTF VŠMU, Bratislava 2006, rkp., s. 118-241
Metz, Christian: L ´enonciation impersonelle, ou le site du film. Meridianes Klinsieck, Paris 1991
Enonciation et cinéma. Comunications no. 38, l983
Jost, Francois, Gaudreault André: Le Récit cinématographique. Nathan, Paris l990
Témata: (vyprávěcí) perspektiva (http://www.cinepur.cz/article.php?article=2), narace (http://humanities.uchicago.edu/faculty/mitchell/glossary2004/narrativelyricdrama.htm) , story - diskurse (Chatman) 15. Neoformalismus a stylistická analýza (30.3.2015)
D. Bordwell, K. Thompson, J. Staiger, B. Salt, N. Burch tematickéokruhy: zahrnutí kategorie tématiky pod formu - ruský formalismus a neoformalismus; rozlišení fabule a syžetu - neoformalismus a naratologie, neoformalismus a kognitivismus; specifičnost estetické normy - neoformalismus a filmová historie. povinné texty:
Bordwell, David: Classical Hollywood Cinema: Narrational Principles and Procedures, s. 17 - 32
Thompsonová, Kristin: Estetika diskrepance: Pravidla hry. doporučená četba:
Bordwell, David; Thompson, Kristin: Film Art. McGraw-Hill 1997.
Bordwell, David; Staiger, Janet; Thompson, Kristin: The Classical Hollywood Cinema. Columbia
University Press 1985.
Bordwell, David: Narration in the Fiction Film. University of Wisconsin Press, 1987. Erlich, Victor: Russian Formalism. History - Doctrine. Mouton 1955.
Mukařovský, Jan: Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty. In: Studie z estetiky. Odeon 1966, s. 17-54.
Šklovskij, Viktor: Teorie prózy. Akropolis 2003.
Thompson, Kristin: Neformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. In: Iluminace 1998, č. 1, s. 31
Tomaševskij, Boris: Teorie literatury. Lidové nakladatelství 1970.
Témata: prostor (http://humanities.uchicago.edu/faculty/mitchell/glossary2004/timespace.htm ) 16. Kognitivisus (13.4.2015)
D. Bordwell, N. Carroll, G. Currie, M. Smith, E. Tan, C. Plantinga, T. Grodal ad. tematickéokruhy: kognitivní věda a její využití v rámci filmové vědy, pasivní vs aktivní divák, film jako div
Kurz Dějiny filmových teorií je primárně určen studentům druhých ročníků bakalářského studia a navazuje na Dějiny filmových teorií A. Kurz sestává se z přednášky a semináře. Přednáška seznamuje studenty s významnými teoretickými proudy v dějinách myšlení o filmu od roku 1950 do současnosti. Cílem kurzu je představit nejen jednotlivé osobnosti tohoto období a jejich teoretické koncepce, ale i tyto koncepce reflektovat, zasadit je do dobového politicko-společenského kontextu a širšího teoretického rámce.
Seminář pak doplňuje jednotlivé přednášky o aktivní práci s konkrétními texty, které se vždy vztahují k jednotlivým obdobím. Schopnost kritického čtení umožňuje studentům osvojit si znalosti dějin myšlení o filmu, lépe pracovat s teoretickými koncepcemi a abstrahovat jednotlivé pojmy, které se v textech objevují. Seminář vyžaduje aktivní práci v kurzu a pravidelnou přípravu, tj. čtení textů na jednotlivé semináře a přípravu referátů a koreferátů. Jednotlivé texty jsou k nalezení na moodlu.