Charles Explorer logo
🇬🇧

History of Film Theories B

Class at Faculty of Arts |
AFV000025

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Dějiny filmových teorií II   10. Film a realita:ontologie filmového obrazu (23.2. 2015)

- Kracauer, Bazin tematické okruhy:

Pojem mimeze. Ontologie uměleckého díla. Fotografická povaha filmu. Objektivní aparát. Dvě koncepce realismu ve filmu (Bazin a Kracauer). Filmová řeč ve službách realismu (montáž vs. mizanscéna). Film jako extenze světa, film jako re/konstrukce světa. Film jako popis události, film jako událost sama. Teorie a kritika v neorealismu (Zavattini a Aristarco).  povinné texty:

André Bazin: Ontologie fotografického obrazu (1945). In: André Bazin: Co je to film? Československý filmový ústav, Praha 1979, s. 13-19.

André Bazin: Mýtus totálního filmu. In: Co je to film?, str. 19-24. doporučená literatura:

Kracauer, Siegfired: Teorie filmu. SPN, Praha 1968, zejm. s. 108-116. (Skripta FAMU: Studijní materiály dramaturgie II.)


Bazin, André: Co je to film? Praha: Československý filmový ústav 1979.


MacCabe, Colin: Theory and Film: Principles of Realism and Pleasure (1976). In: Philips Rosen, ed. Narrative, Apparatus, Ideology. A Film Reader. Columbia University Press, 1986,s. 179-197.


Casebier, Allan: Film and Phenomenology. Towards a Realist Theory of Cinematic Representation. Cambridge University Press, Cambridge (MA) 1991.


Merleau-Ponty , Maurice: Film a nová psychologie (1945). Iluminace 1, 1989, č. 2, s. 12-22.

Stam, Robert: Film Theory. An Introduction. Blackwell 2000; kap. The Phenomenology of Realism, s. 64-83.


Aumont, Jacques- část z Aesthetics of film    11. Poststrukturalismus I. - kritika ideologie (2.3.2015) tematické okruhy: vliv nového marxismu na vývoj filmových studií, teorie filmového aparátu, co je to ideologie?, psychoanalytický model vztahů diváka a aparátu, film jako nástroj slasti, identifikace atd. povinné texty:

Comolli - Narboni:  Cinéma/Ideologie/Critique redakce Cahiers du cinéma. Mladý Lincoln Johna Forda. Iluminace 2001, č. 1. doporučená četba:

Baudry, Jean Louis: The Aparatus.

Metz, Christian: Imaginární signifikant.

Baudry: Ideological Effects of the basic cinematographic Apparatus.

Comolli-Narboni: Technique and Ideology."   12. Poststrukturalismus II. - psychoanalýza (9.3.2015) povinné texty:

Christina Metz: Imaginární signifikant (1. kapitola) Soubor

Baudry Ideological Effects of the Basic Cinematographic Apparatus  

Témata: Subjekt (objekt) - Kaja Silverman   13. Feminismus a queer studies (16.3.2015) tematické okruhy: vliv lacanovských teorií na psychoanalytické čtení filmu, genderová problematizace jejich premis, "dělba práce" ve vztahu k bytí-v-obraze i diváctví, genderový rozpor narativních pozic,  rozšíření  pojmu  "odlišnost"  mimo  genderový  rámec  -  queer  studies,  ethic studies, atd. povinné texty:

Mulvey, Laura. "Vizuální slast a narativní film". In Oates-Indruchová, Libora. Dívčí válka s ideologií. Klasické texty angloamerického feministického myšlení. Praha: Slon 1999.

Bell Hooks: The Oppositional Gaze: Black Female Spectators doporučená četba:

Hanáková, Petra:Pandořina skřínka aneb Co feministky provedly filmu?. Praha: Academia, 2007.

Penley, Constance (ed.): Feminism and Film.

Metz, Christian: "Imaginární signifikant".   14. Naratologie (23.3.2015) tematické okruhy: narace jako podněcování mechanismů narativního porozumění prostřednictvím formálních prvků díla, diskurs x histoire, récit, enonciace, digeseis x mimesis, čas, způsob a rod ve vyprávění, status vypravěče, osoba, perspektiva povinné texty:

Barthes, Roland: "Úvod do strukturální analýzy vyprávění" In Znak, struktura, vyprávění s. 9 - 43

Gunning, Tom: Narrative Discourse and the Narrator System doporučená četba:

Bal, Mieke: Fokalizace

Exner, Milan: Aktanty a nevědomí. Habilitační práce na katedře estetiky FFUK, 2002

Greimas, Algirdas Julien: Základní prvky interpretace mýtického vyprávění. In Kyloušek, Petr (Ed.):

Znak, struktura, vyprávění. Brno 2002, s. 44-85

Genette, Gérard: Hranice vyprávění. In Kyloušek, Petr (Ed.): Znak, struktura, vyprávění. Brno 2002, s. 240-256

Genette, Gérard: Rozprava o vyprávění.In Zeman a kol.:Průvodce po světové literární teorii. Panorama Praha, l988, s. 142-149 (digest)

Barthes, Roland: Úvod do strukturální analýzy vyprávění. In Kyloušek, Petr (Ed.): Znak, struktura, vyprávění. Brno 2002, s. 9- 43

Todorov, Tzvetan: Kategorie literárního vyprávění. In Kyloušek, Petr (Ed.): Znak, struktura, vyprávění. Brno 2002, s. 142-179

Michalovič, Peter, Minár, Pavol: Úvod do štrukturalizmu a postštrukturalizmu. Bratislava, Iris l997, s. 106-154

Stanzel, Franz K.: Teorie vyprávění. Praha, Odeon 1988, s. 108-111,274-282

Chatman, Seymour: Dohodnuté termíny. UP Olomouc, 2000

Bordwell, David: Narration in the Fiction Film. University of Wiscnosin Press, l985, s. 1-61

Browne, Nick: The Rhetoric of Filmic Narration. UMI Research Press, l982

Branigan Edward: Point of View in the Cinema: A Theory of Narration and Subjectivity in Classical

Film. New York, Mouton, l984

Branigan, Edward: Narrative Comprehension and Film.London, Routledge, l992

Mišíková, Katarína: Myseĺ a príbeh vo filmovej fikcii. Disertační práce na katedře věd o umění FTF VŠMU, Bratislava 2006, rkp., s. 118-241

Metz, Christian: L´enonciation impersonelle, ou le site du film. Meridianes Klinsieck, Paris 1991

Enonciation et cinéma. Comunications no. 38, l983

Jost, Francois, Gaudreault André: Le Récit cinématographique. Nathan, Paris l990  

Témata: (vyprávěcí) perspektiva (http://www.cinepur.cz/article.php?article=2), narace (http://humanities.uchicago.edu/faculty/mitchell/glossary2004/narrativelyricdrama.htm) , story - diskurse (Chatman)   15. Neoformalismus a stylistická analýza (30.3.2015)

D. Bordwell, K. Thompson, J. Staiger, B. Salt, N. Burch tematickéokruhy: zahrnutí kategorie tématiky pod formu - ruský formalismus a neoformalismus; rozlišení fabule a syžetu - neoformalismus a naratologie, neoformalismus a kognitivismus; specifičnost estetické normy - neoformalismus a filmová historie. povinné texty:

Bordwell, David:  Classical Hollywood Cinema: Narrational Principles and Procedures, s. 17 - 32

Thompsonová, Kristin: Estetika diskrepance: Pravidla hry. doporučená četba:

Bordwell, David; Thompson, Kristin: Film Art. McGraw-Hill 1997.

Bordwell, David; Staiger, Janet; Thompson, Kristin: The Classical Hollywood Cinema. Columbia

University Press 1985.

Bordwell, David: Narration in the Fiction Film. University of Wisconsin Press, 1987. Erlich, Victor: Russian Formalism. History - Doctrine. Mouton 1955.

Mukařovský, Jan: Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty. In: Studie z estetiky. Odeon 1966, s. 17-54.

Šklovskij, Viktor: Teorie prózy. Akropolis 2003.

Thompson, Kristin: Neformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. In: Iluminace 1998, č. 1, s. 31

Tomaševskij, Boris: Teorie literatury. Lidové nakladatelství 1970.  

Témata: prostor (http://humanities.uchicago.edu/faculty/mitchell/glossary2004/timespace.htm )   16. Kognitivisus (13.4.2015)

D. Bordwell, N. Carroll, G. Currie, M. Smith, E. Tan, C. Plantinga, T. Grodal ad. tematickéokruhy: kognitivní věda a její využití v rámci filmové vědy, pasivní vs aktivní divák, film jako div

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Kurz Dějiny filmových teorií je primárně určen studentům druhých ročníků bakalářského studia a navazuje na Dějiny filmových teorií A. Kurz sestává se z přednášky a semináře. Přednáška seznamuje studenty s významnými teoretickými proudy v dějinách myšlení o filmu od roku 1950 do současnosti. Cílem kurzu je představit nejen jednotlivé osobnosti tohoto období a jejich teoretické koncepce, ale i tyto koncepce reflektovat, zasadit je do dobového politicko-společenského kontextu a širšího teoretického rámce.

Seminář pak doplňuje jednotlivé přednášky o aktivní práci s konkrétními texty, které se vždy vztahují k jednotlivým obdobím. Schopnost kritického čtení umožňuje studentům osvojit si znalosti dějin myšlení o filmu, lépe pracovat s teoretickými koncepcemi a abstrahovat jednotlivé pojmy, které se v textech objevují. Seminář vyžaduje aktivní práci v kurzu a pravidelnou přípravu, tj. čtení textů na jednotlivé semináře a přípravu referátů a koreferátů. Jednotlivé texty jsou k nalezení na moodlu.