Charles Explorer logo
🇨🇿

Filmová řeč (Petr Marek)

Předmět na Filozofická fakulta |
AFV0000261

Sylabus

SYLABUS OBOU SEMESTRŮ1.ÚVODNÍ PŘEHLED ZÁKLADNÍCH PRVKŮ FILMOVÉ ŘEČI:KontrastRytmusPohybRámováníRozzáběrováníObjektivita / subjektivitaVedení pozornostiPrincip triádyUkázky:Walter Ruttman: Lichtspiel, Opus 1Jacques Tati: PlaytimeJacques Tati: TrafficAlain Resnais: Stará známá písničkaStanley Kubrick: Eyes Wide ShutAndrej Tarkovskij: StalkerSam Raimi: Evil Dead II2.ZÁKLADNÍ MOŽNÉ CHYBY PŘI BUDOVÁNÍ REALISTICKÉHO PROSTORURozbor chybně záběrované expozice filmu Be Cool (r. F Gary Gray).Pravidlo osy.Úhel pohledu.Vztah mizanscény, velikosti záběru a střihu k divácké pozornosti.Ukázky:F.

Gary Gray: Be Cool 3.DRUHÝ PLÁNVznik významu v druhém plánu záběru.Sémiotická úloha scénografie.Ukázky:Wim Wenders: Falešný pohybRadim Špaček: Rychlé pohyby očíOrson Welles: Občan KaneWoody Allen: Hollywood v koncíchRobert Wiene: Kabinet dr. CaligarihoMichelangelo Antonioni: Červená pustinaAgnes Varda: Bez střechy a bez zákonaAgnes Varda: Cléo od 5 do 7Sergej Ejzenštejn: Ivan HroznýRidley Scott: Vetřelec4.TĚŽIŠTĚVedení divácké pozornosti pohybem kamery a proměnami mizanscény.Ukázky:Steven Spielberg: Dobyvatelé ztracené archyM.

Night Shyamalan: VesniceRainer Werner Fassbinder: BolwieserSteven Spielberg: ČelistiGus Van Sant: ElephantPaul Thomas Anderson: There Will Be BloodPaul Thomas Anderson: The MasterWim Wenders: Million Dollar Hotel5.POUŽITÍ ZÁKLADNÍCH PRVKŮ FILMOVÉ ŘEČI V EYES WIDE SHUTRozbor doposud probíraných elementů filmového vyprávění v expozici filmu Stanleyho Kubricka.Ukázky:Stanley Kubrick: Eyes Wide Shut6.ÚLOHA CELKUMožnosti a funkce užití základního typu velikosti záběru.Ukázky:Steven Spielberg: Hvězdné války: Epizoda VI - Návrat JedihoCharles Chaplin: Zlaté opojeníStanislav Strnad: Poprask na silnici E4Ricky Gervais, Stephen Merchant: KanclBlake Edwards: Komisař Clouseau na stopěBlake Edwards: Návrat růžového panteraJacques Tati: Prázdniny pana HulotaJacques Tati: PlaytimeStanley Kubrick: Eyes Wide ShutRoman Polanski: Hořký měsícMiloš Forman: Muž na MěsíciVladimír Drha: Do zubů a do srdíčkaFrancis Ford Coppola: RozhovorDenis Villeneuve: MaelstromPaula White: Pryer for Donald TrumpLadj Ly: Les MisérablesStanley Kubrick: ShiningWoody Allen: Take The Money And RunMichael Haneke: Funny Games7.ÚLOHA DETAILUMožnosti a funkce užití základního typu velikosti záběru. Synekdocha.

Zvukový detail.Ukázky:Mike Nichols: AbsolventAlfred Hitchcock: Rich and StrangeVěra Chytilová: Ovoce stromů rajských jímeOrson Welles: Občan KaneM. Night.

Shyamalan: Šestý smyslWes Craven: Noční můra v Elm StreetLars von Trier: KrálovstvíDavid Cronenberg: eXistenZDavid Lynch: Zběsilost v srdciDavid Lynch: Modrý sametMarinada - Laki dečki teške cureAlfred Hitchcock: Její zpověďAlfred Hitchcock: PsychoJan Hřebejk: PelíškyJan Švankmajer: ZahradaJan Svěrák: JízdaJan Svěrák: Akumulátor 2Bob Fosse: All That JazzAlexej German: Chrustaljove, vůz!8.POHYB KAMERY 1Základní funkce a možnosti pohybu kamery. Dvoudílná přednáška.

Ukázky:Alain Resnais: Pas Sur La BoucheRobert Altman: HráčJan Svěrák: KoljaJoe Wright: PokáníMiklós Jancsó: Hvězdy na čepicíchYoutube: NeříkejEdgar Wright: Mint Royal - Blue SongWim Wenders: Million Dollar HotelAgnes Varda: Štěstí9.POHYB KAMERY 2: ODPOUTANÁ KAMERAPokročilá užití kamerového pohybu.Ukázky:Miklós Jancsó: Allegro BarbaroMiklós Jancsó: Horoskop Ježíše kristaLadislav Smojlak, Zdeněk Podskalský: Kulový bleskJean-Luc Godard: WeekendPetr Makaj: Rána z milostiMichelangelo Antonioni: ZatměníMichelangelo Antonioni: Povolání: ReportérAlfred Hitchcock: FrenzyJoel Coen: Blood SimplePeter + Bobby Farrelly: Já, mé druhé já a IrenaAlexej German: Chrustaljove, vůz!10.STŘIH A MONTÁŽ 1Základní funkce střihu a montáže. Třídílná přednáška.

Ukázky:Alfred Hitchcock: Rich and StrangeAlfred Hitchcock: PsychoSerge Gainsourgh: Je t'aime (Moi non plus)Sergej Ejzenštejn: Křižník PotěmkinSergej Ejzenštejn: Generální linieMiloš Forman: Taking OffYoutube: Chuck Norris ShootingWoody Allen: Láska a smrtLuc Besson: LeonJean-Luc Godard: Bláznivý PetříčekAgnes Varda: ŠtěstíGerard Damiano: Deep ThroatSteven Spielberg: Hvězdné války: Epizoda VI - Návrat JedihoAndrzej Wajda: Člověk ze železaSam Raimi: Rychlejší než smrtDavid Cronenberg: Naked Lunch11.STŘIH A MONTÁŽ 2 - NARATIVNÍ MONTÁŽNÍ FILMMontážní principy zařazené do příběhového filmu.Ukázky:Alain Resnais: Můj strýček z Ameriky12.STŘIH A MONTÁŽ 3 - NENARATIVNÍ MONTÁŽNÍ FILMAnalýza komplexně montážního filmového díla - existenciální komedie.Ukázky:Jean-Luc Godard: Pěstuj si pravačku 13. INFORMACE - EMOCE - TRANSCENDENCERytmus sekvence versus délka záběru, doznění, přesah.Ukázky:Eric Rohmer: Letní příběhTakeshi Kitano: KikujiroLadislav Smojlak, Zdeněk Podskalský: Kulový bleskRobert Sedláček: Muži v říjiTomáš Vorel: KouřJan Svěrák: Vratné lahveJan Hřebejk: PelíškyOndřej Trojan: Pějme píseň doholaTomáš Saska: Příběh ženyAndrej Tarkovskij: StalkerAndrej Tarkovskij: Solaris14.HUDBA A ZVUK 1Základní principy užití hudby a zvuku.

Dvoudílná přednáška.Ukázky:Paul Jackson: Mladí v partě - FujtajblRidley Scott. VetřelecAlexandr Stefanovič: Únos č.13Věra Chytilová: Ovoce stromů rajských jímeJean-Luc Godard. Žena je ženaDavid Lynch: Ztracená dálniceJaroslav Dudek: Malý pitaval z velkého města - Vedoucí partiové prodejnyMarek Najbrt: ProtektorMarek Najbrt: MistřiStanley Kubrick: Eyes Wide ShutJindřich Honzl: Peníze nebo životZdeněk Troška: Zkouškové obdobíStanley Kubrick: 2001: Vesmírná odyseaAlain Resnais: ProzřetelnostLuc Besson: Leon15.HUDBA A ZVUK 2Základní principy užití hudby a zvuku.Ukázky:Jacques Rivette: Haut Bas FragileJohn Badham: Saturday Night FeverWim Wenders: Summer In The CityClaire Denis: Beau TravailApichatpong Weerasethakul: The Adventures Of Iron PussyVěra Chytilová: PanelstoryStanley Kubrick: Mechanický pomerančLars von Trier: MelancholiaPaul Thomas Anderson: Opilí láskouVěra Chytilová: KalamitaEttore Scola: TančírnaBob Fosse: All That JazzBenedek Flieghauf: DealerTom Tykwer: Lola běží o život16.IDENTIFIKACE 1Proces diváckého napojení skrze pohybové a grafické elementy na příkladech začátků filmů.

Dvoudílná přednáška.Ukázky:David Lynch: Ztracená dálniceLars von Trier: EvropaJan Svěrák: JízdaZucker Abrahams Zucker: Připoutejte se, prosím!Andrzej Wajda: Člověk z mramoruLars von Trier: Kdo je tady ředitelSteven Soderbergh: Dannyho parťáci 2Krzystof Zanussi: Ochranné zbarveníSteven Soderbergh: Zakázané ovoceTerrence Mallick: Tenká červená linieTom Tykwer: Lola běží o život17.IDENTIFIKACE 2Proces diváckého napojení skrze definici postav a prostředí na příkladech začátků filmů.Ukázky:Miloš Forman: Muž na MěsíciWoody Allen: Vzpomínky na Hvězdný prachWoody Allen: Annie HallRidley Scott. VetřelecFrancis Ford Coppola: RozhovorOrson Welles: Občan KaneSam Raimi: Evil Dead IITomáš Vorel: KouřStanley Kubrick: Mechanický pomerančAlain Resnais: ProzřetelnostAlain Resnais: Loni v MarienbaduDanny Boyle: TrainspottingFrancois Truffaut: Hebká kůže18.SYMBOLICKÝ FILMMetaforické, metonymické, alegorické filmové vyjádření.Ukázky:Miklós Jancsó: Allegro BarbaroJean-Luc Godard: Nouvelle VagueJurij Norštejn: Ježek v mlze19.UPLATNĚNÍ VŠECH PROSTŘEDKŮ FILMOVÉ ŘEČI VE STRUKTUŘE CELÉHO FILMOVÉHO DÍLA 1Dvoudílný rozbor užití kamery, střihu, zvuku a scénografie při budování příběhu a jeho metaforické nadstavby v existenciální hudební komedii.Ukázky:Alain Resnais: Stará známá písnička20.UPLATNĚNÍ VŠECH PROSTŘEDKŮ FILMOVÉ ŘEČI VE STRUKTUŘE CELÉHO FILMOVÉHO DÍLA 2Dvoudílný rozbor užití kamery, střihu, zvuku a scénografie při budování příběhu a jeho metaforické nadstavby v existenciální hudební komedii.Ukázky:Alain Resnais: Stará známá písnička21.PŘEHLED ZÁKLADNÍCH REŽIJNÍCH CHYBPokus o výčet možných úskalí při budování mizanscény (potažmo diegeze), vytváření času filmu, vedení herců a pravděpodobnosti vyprávění.Ukázky:JAN NEKOVÁŘ - Cena Neuron 2019 za významný vědecký objev v oboru matematika22. - 24.PRAKTICKÁ FILMOVÁ ŘEČ 1Zadání praktického úkolu a analýza jeho realizace.

Studenti režie (ostatní nepovinně

Anotace

Cílem je komparativní analýza základních prvků filmové řeči.

Dvě navazující semestrální přednášky.

Teoretický rozbor základních i pokročilých figur filmového vyprávění na základě ukázek sekvencí kinematografických děl.

Seznámení se základními pravidly filmové režie.

Předávání praktických zkušeností pedagoga.