Charles Explorer logo
🇬🇧

Language of Cinema

Class at Faculty of Arts |
AFV0000261

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

SYLABUS OBOU SEMESTRŮ1.ÚVODNÍ PŘEHLED ZÁKLADNÍCH PRVKŮ FILMOVÉ ŘEČI:KontrastRytmusPohybRámováníRozzáběrováníObjektivita / subjektivitaVedení pozornostiPrincip triádyUkázky:Walter Ruttman: Lichtspiel, Opus 1Jacques Tati: PlaytimeJacques Tati: TrafficAlain Resnais: Stará známá písničkaStanley Kubrick: Eyes Wide ShutAndrej Tarkovskij: StalkerSam Raimi: Evil Dead II2.ZÁKLADNÍ MOŽNÉ CHYBY PŘI BUDOVÁNÍ REALISTICKÉHO PROSTORURozbor chybně záběrované expozice filmu Be Cool (r. F Gary Gray).Pravidlo osy.Úhel pohledu.Vztah mizanscény, velikosti záběru a střihu k divácké pozornosti.Ukázky:F.

Gary Gray: Be Cool 3.DRUHÝ PLÁNVznik významu v druhém plánu záběru.Sémiotická úloha scénografie.Ukázky:Wim Wenders: Falešný pohybRadim Špaček: Rychlé pohyby očíOrson Welles: Občan KaneWoody Allen: Hollywood v koncíchRobert Wiene: Kabinet dr. CaligarihoMichelangelo Antonioni: Červená pustinaAgnes Varda: Bez střechy a bez zákonaAgnes Varda: Cléo od 5 do 7Sergej Ejzenštejn: Ivan HroznýRidley Scott: Vetřelec4.TĚŽIŠTĚVedení divácké pozornosti pohybem kamery a proměnami mizanscény.Ukázky:Steven Spielberg: Dobyvatelé ztracené archyM.

Night Shyamalan: VesniceRainer Werner Fassbinder: BolwieserSteven Spielberg: ČelistiGus Van Sant: ElephantPaul Thomas Anderson: There Will Be BloodPaul Thomas Anderson: The MasterWim Wenders: Million Dollar Hotel5.POUŽITÍ ZÁKLADNÍCH PRVKŮ FILMOVÉ ŘEČI V EYES WIDE SHUTRozbor doposud probíraných elementů filmového vyprávění v expozici filmu Stanleyho Kubricka.Ukázky:Stanley Kubrick: Eyes Wide Shut6.ÚLOHA CELKUMožnosti a funkce užití základního typu velikosti záběru.Ukázky:Steven Spielberg: Hvězdné války: Epizoda VI - Návrat JedihoCharles Chaplin: Zlaté opojeníStanislav Strnad: Poprask na silnici E4Ricky Gervais, Stephen Merchant: KanclBlake Edwards: Komisař Clouseau na stopěBlake Edwards: Návrat růžového panteraJacques Tati: Prázdniny pana HulotaJacques Tati: PlaytimeStanley Kubrick: Eyes Wide ShutRoman Polanski: Hořký měsícMiloš Forman: Muž na MěsíciVladimír Drha: Do zubů a do srdíčkaFrancis Ford Coppola: RozhovorDenis Villeneuve: MaelstromPaula White: Pryer for Donald TrumpLadj Ly: Les MisérablesStanley Kubrick: ShiningWoody Allen: Take The Money And RunMichael Haneke: Funny Games7.ÚLOHA DETAILUMožnosti a funkce užití základního typu velikosti záběru. Synekdocha.

Zvukový detail.Ukázky:Mike Nichols: AbsolventAlfred Hitchcock: Rich and StrangeVěra Chytilová: Ovoce stromů rajských jímeOrson Welles: Občan KaneM. Night.

Shyamalan: Šestý smyslWes Craven: Noční můra v Elm StreetLars von Trier: KrálovstvíDavid Cronenberg: eXistenZDavid Lynch: Zběsilost v srdciDavid Lynch: Modrý sametMarinada - Laki dečki teške cureAlfred Hitchcock: Její zpověďAlfred Hitchcock: PsychoJan Hřebejk: PelíškyJan Švankmajer: ZahradaJan Svěrák: JízdaJan Svěrák: Akumulátor 2Bob Fosse: All That JazzAlexej German: Chrustaljove, vůz!8.POHYB KAMERY 1Základní funkce a možnosti pohybu kamery. Dvoudílná přednáška.

Ukázky:Alain Resnais: Pas Sur La BoucheRobert Altman: HráčJan Svěrák: KoljaJoe Wright: PokáníMiklós Jancsó: Hvězdy na čepicíchYoutube: NeříkejEdgar Wright: Mint Royal - Blue SongWim Wenders: Million Dollar HotelAgnes Varda: Štěstí9.POHYB KAMERY 2: ODPOUTANÁ KAMERAPokročilá užití kamerového pohybu.Ukázky:Miklós Jancsó: Allegro BarbaroMiklós Jancsó: Horoskop Ježíše kristaLadislav Smojlak, Zdeněk Podskalský: Kulový bleskJean-Luc Godard: WeekendPetr Makaj: Rána z milostiMichelangelo Antonioni: ZatměníMichelangelo Antonioni: Povolání: ReportérAlfred Hitchcock: FrenzyJoel Coen: Blood SimplePeter + Bobby Farrelly: Já, mé druhé já a IrenaAlexej German: Chrustaljove, vůz!10.STŘIH A MONTÁŽ 1Základní funkce střihu a montáže. Třídílná přednáška.

Ukázky:Alfred Hitchcock: Rich and StrangeAlfred Hitchcock: PsychoSerge Gainsourgh: Je t'aime (Moi non plus)Sergej Ejzenštejn: Křižník PotěmkinSergej Ejzenštejn: Generální linieMiloš Forman: Taking OffYoutube: Chuck Norris ShootingWoody Allen: Láska a smrtLuc Besson: LeonJean-Luc Godard: Bláznivý PetříčekAgnes Varda: ŠtěstíGerard Damiano: Deep ThroatSteven Spielberg: Hvězdné války: Epizoda VI - Návrat JedihoAndrzej Wajda: Člověk ze železaSam Raimi: Rychlejší než smrtDavid Cronenberg: Naked Lunch11.STŘIH A MONTÁŽ 2 - NARATIVNÍ MONTÁŽNÍ FILMMontážní principy zařazené do příběhového filmu.Ukázky:Alain Resnais: Můj strýček z Ameriky12.STŘIH A MONTÁŽ 3 - NENARATIVNÍ MONTÁŽNÍ FILMAnalýza komplexně montážního filmového díla - existenciální komedie.Ukázky:Jean-Luc Godard: Pěstuj si pravačku 13. INFORMACE - EMOCE - TRANSCENDENCERytmus sekvence versus délka záběru, doznění, přesah.Ukázky:Eric Rohmer: Letní příběhTakeshi Kitano: KikujiroLadislav Smojlak, Zdeněk Podskalský: Kulový bleskRobert Sedláček: Muži v říjiTomáš Vorel: KouřJan Svěrák: Vratné lahveJan Hřebejk: PelíškyOndřej Trojan: Pějme píseň doholaTomáš Saska: Příběh ženyAndrej Tarkovskij: StalkerAndrej Tarkovskij: Solaris14.HUDBA A ZVUK 1Základní principy užití hudby a zvuku.

Dvoudílná přednáška.Ukázky:Paul Jackson: Mladí v partě - FujtajblRidley Scott. VetřelecAlexandr Stefanovič: Únos č.13Věra Chytilová: Ovoce stromů rajských jímeJean-Luc Godard. Žena je ženaDavid Lynch: Ztracená dálniceJaroslav Dudek: Malý pitaval z velkého města - Vedoucí partiové prodejnyMarek Najbrt: ProtektorMarek Najbrt: MistřiStanley Kubrick: Eyes Wide ShutJindřich Honzl: Peníze nebo životZdeněk Troška: Zkouškové obdobíStanley Kubrick: 2001: Vesmírná odyseaAlain Resnais: ProzřetelnostLuc Besson: Leon15.HUDBA A ZVUK 2Základní principy užití hudby a zvuku.Ukázky:Jacques Rivette: Haut Bas FragileJohn Badham: Saturday Night FeverWim Wenders: Summer In The CityClaire Denis: Beau TravailApichatpong Weerasethakul: The Adventures Of Iron PussyVěra Chytilová: PanelstoryStanley Kubrick: Mechanický pomerančLars von Trier: MelancholiaPaul Thomas Anderson: Opilí láskouVěra Chytilová: KalamitaEttore Scola: TančírnaBob Fosse: All That JazzBenedek Flieghauf: DealerTom Tykwer: Lola běží o život16.IDENTIFIKACE 1Proces diváckého napojení skrze pohybové a grafické elementy na příkladech začátků filmů.

Dvoudílná přednáška.Ukázky:David Lynch: Ztracená dálniceLars von Trier: EvropaJan Svěrák: JízdaZucker Abrahams Zucker: Připoutejte se, prosím!Andrzej Wajda: Člověk z mramoruLars von Trier: Kdo je tady ředitelSteven Soderbergh: Dannyho parťáci 2Krzystof Zanussi: Ochranné zbarveníSteven Soderbergh: Zakázané ovoceTerrence Mallick: Tenká červená linieTom Tykwer: Lola běží o život17.IDENTIFIKACE 2Proces diváckého napojení skrze definici postav a prostředí na příkladech začátků filmů.Ukázky:Miloš Forman: Muž na MěsíciWoody Allen: Vzpomínky na Hvězdný prachWoody Allen: Annie HallRidley Scott. VetřelecFrancis Ford Coppola: RozhovorOrson Welles: Občan KaneSam Raimi: Evil Dead IITomáš Vorel: KouřStanley Kubrick: Mechanický pomerančAlain Resnais: ProzřetelnostAlain Resnais: Loni v MarienbaduDanny Boyle: TrainspottingFrancois Truffaut: Hebká kůže18.SYMBOLICKÝ FILMMetaforické, metonymické, alegorické filmové vyjádření.Ukázky:Miklós Jancsó: Allegro BarbaroJean-Luc Godard: Nouvelle VagueJurij Norštejn: Ježek v mlze19.UPLATNĚNÍ VŠECH PROSTŘEDKŮ FILMOVÉ ŘEČI VE STRUKTUŘE CELÉHO FILMOVÉHO DÍLA 1Dvoudílný rozbor užití kamery, střihu, zvuku a scénografie při budování příběhu a jeho metaforické nadstavby v existenciální hudební komedii.Ukázky:Alain Resnais: Stará známá písnička20.UPLATNĚNÍ VŠECH PROSTŘEDKŮ FILMOVÉ ŘEČI VE STRUKTUŘE CELÉHO FILMOVÉHO DÍLA 2Dvoudílný rozbor užití kamery, střihu, zvuku a scénografie při budování příběhu a jeho metaforické nadstavby v existenciální hudební komedii.Ukázky:Alain Resnais: Stará známá písnička21.PŘEHLED ZÁKLADNÍCH REŽIJNÍCH CHYBPokus o výčet možných úskalí při budování mizanscény (potažmo diegeze), vytváření času filmu, vedení herců a pravděpodobnosti vyprávění.Ukázky:JAN NEKOVÁŘ - Cena Neuron 2019 za významný vědecký objev v oboru matematika22. - 24.PRAKTICKÁ FILMOVÁ ŘEČ 1Zadání praktického úkolu a analýza jeho realizace.

Studenti režie (ostatní nepovinně

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem je komparativní analýza základních prvků filmové řeči.

Dvě navazující semestrální přednášky.

Teoretický rozbor základních i pokročilých figur filmového vyprávění na základě ukázek sekvencí kinematografických děl.

Seznámení se základními pravidly filmové režie.

Předávání praktických zkušeností pedagoga.