Přednáška vychází z předpokladu, že filmovému a televiznímu průmyslu lze nejlépe porozumět prostřednictvím postavy producenta. Kdo je to vlastně producent, v čem spočívá jádro jeho práce a specifického talentu? Do jaké míry je producent spolutvůrcem a do jaké spíše manažerem či obchodníkem? Jaké typy producentů a metody producentské práce můžeme rozlišit? Jaká je role producenta v současném českém filmu a televizi? Jak producent ovlivňuje podobu filmového díla, kariéru filmového tvůrce a spolupráci tvůrčího týmu? V čem se liší producentská práce na malém českém trhu, stále ovlivňovaném důsledky rozpadu státně řízené kinematografie, kterému dominuje Česká televize a který je závislý na veřejné podpoře, od činnosti nezávislého producenta ve větších evropských zemích a v USA? Které producentské osobnosti a firmy udávají v českém prostředí trendy a mají svůj jedinečný styl? Proč se českému filmu nedaří dosáhnout mezinárodních úspěchů a proč v něm chybí výrazné autorské značky? Jak uvažuje nejmladší producentská generace, čím chce prorazit do evropských kin a na festivalech? Jak producenti reagují na technologický vývoj, zvláště pak na digitalizaci, na rozvoj online distribuce, a jaké cross- či trans-mediální strategie volí?
Na tyto a další otázky se pokusí odpovědět kurz, který využije poznatky z rozsáhlého výzkumu současného filmového průmyslu, jenž v roce 2015 dokončil tým filmologů a sociologů na zakázku Státního fondu kinematografie (Szczepanik et al., 2015). Jedná se o první analýzu tohoto druhu v ČR, která vychází z více než 60 detailních rozhovorů s producenty, režiséry, scenáristy a dramaturgy všech typů hraných filmů. Tento „industry report“ se zaměřil primárně na tzv. vývoj neboli development, tj. na přípravu scénáře a celého projektu k realizaci. Development je právem považován za klíčovou etapu tvůrčího procesu, která rozhoduje o kvalitě výsledného filmu. Nejzřetelněji se v něm uplatňuje strategické myšlení producenta a jeho nedostatky umožňují pochopit nízkou kvalitu a slabé mezinárodní úspěchy české filmové a televizní produkce po roce 1989.
Přednáška se bude skládat z obecného úvodu, který představí zahraniční teoretické a historické výzkumy producentství, jichž je ovšem celkově velmi málo. Následně nabídne přehled o struktuře a hlavních osobnostech české filmové a televizní produkce. Nakonec na několika konkrétních příkladech filmů, seriálů a producentských osobností vysvětlí, jak producentský přístup formuje scénář, celkovou koncepci, styl skupinové práce tvůrčího týmu a marketing výsledného produktu; jak buduje značku produkční společnosti a směřuje kariéru dlouhodobě spolupracujících autorů. Nebude chybět hypotetický výhled do budoucnosti: nejzajímavější producentské osobnosti mladší generace s ambicemi prorazit do Evropy se v oboru teprve etablují a jejich rukopis lze často rozpoznat spíše na projektech, jež se stále připravují, než na hotových filmech.
Studium producentství s sebou nese nutnost rozšířit spektrum sledovaných dat a pramenů: nestačí koukat na nové filmy v kinech, je potřeba sledovat i rozpracované scénáře, projekty, které hledají financiéra, zastavené či spící projekty, dlouhodobé plány a neformální „buzz“, který propojuje filmařskou komunitu jakožto svébytnou profesní kulturu. Kurz k tomuto přístupu povede studenty prostřednictvím jednoduchých a konkrétních zadání k rešerším, písemným úvahám a společným diskusím.