Rozbor základních i pokročilých figur filmového vyprávění na základě ukázek sekvencí kinematografických děl. Dvě navazující semestrální přednášky.
Seznámení se základními pravidly filmové režie.
Předávání praktických zkušeností pedagoga.
ÚVODNÍ PŘEHLED ZÁKLADNÍCH PRVKŮ FILMOVÉ ŘEČI:
Seznámení s bazálními pojmy filmového vyjádření. Kontrast. Rytmus. Pohyb. Rámování. Rozzáběrování. Objektivita / subjektivita. Vedení pozornosti. Princip triády.
ZÁKLADNÍ MOŽNÉ CHYBY PŘI BUDOVÁNÍ REALISTICKÉHO PROSTORU
Rozbor chybně záběrované expozice filmu (Be Cool). Pravidlo osy. Úhel pohledu. Vztah mizanscény, velikosti záběru a střihu k divácké pozornosti.
DRUHÝ PLÁN
Vznik významu v druhém plánu záběru. Sémiotická úloha scénografie.
TĚŽIŠTĚ
Vedení divácké pozornosti pohybem kamery a proměnami mizanscény.
POUŽITÍ ZÁKLADNÍCH PRVKŮ FILMOVÉ ŘEČI (V EYES WIDE SHUT)
Rozbor doposud probíraných elementů filmového vyprávění v expozici filmu Stanleyho Kubricka.
ÚLOHA CELKU
Možnosti a funkce užití základního typu velikosti záběru.
ÚLOHA DETAILU
Možnosti a funkce užití základního typu velikosti záběru. Synekdocha. Zvukový detail.
- 9. POHYB KAMERY
Základní funkce a možnosti pohybu kamery. Pokročilá užití kamerového pohybu. Dvoudílná přednáška.
- 12. STŘIH A MONTÁŽ
Základní funkce střihu a montáže. Montážní principy zařazené do příběhového filmu. Analýza komplexně montážního filmového díla. Třídílná přednáška.
INFORMACE - EMOCE - TRANSCENDENCE
Rytmus sekvence versus délka záběru, doznění, přesah.
- 15. HUDBA A ZVUK
Základní principy užití hudby a zvuku. Dvoudílná přednáška.
- 17. IDENTIFIKACE
Proces diváckého napojení skrze pohybové a grafické elementy na příkladech začátků filmů. Dvoudílná přednáška.
SYMBOLICKÝ FILM
Metaforické, metonymické, alegorické filmové vyjádření.
- 20. UPLATNĚNÍ VŠECH PROSTŘEDKŮ FILMOVÉ ŘEČI VE STRUKTUŘE CELÉHO FILMOVÉHO DÍLA
Dvoudílný rozbor užití kamery, střihu, zvuku a scénografie při budování příběhu a jeho metaforické nadstavby v existenciální hudební komedii.
PŘEHLED ZÁKLADNÍCH REŽIJNÍCH CHYB
Pokus o výčet možných úskalí při budování mizanscény (potažmo diegeze), vytváření času filmu, vedení herců a pravděpodobnosti vyprávění.
- 26. PRAKTICKÁ FILMOVÁ ŘEČ 1
Zadání praktického úkolu a analýza jeho realizace. Studenti režie (ostatní nepovinně) natočí samostatně krátké formální cvičení s cílem osvojení základních prvků filmové řeči, především rozzáběrování a střihové návaznosti.