Charles Explorer logo
🇨🇿

Filmová řeč II. (Petr Marek)

Předmět na Filozofická fakulta |
AFV0000270

Anotace

Rozbor základních i pokročilých figur filmového vyprávění na základě ukázek sekvencí kinematografických děl. Dvě navazující semestrální přednášky.

Seznámení se základními pravidly filmové režie.

Předávání praktických zkušeností pedagoga.

ÚVODNÍ PŘEHLED ZÁKLADNÍCH PRVKŮ FILMOVÉ ŘEČI:

Seznámení s bazálními pojmy filmového vyjádření. Kontrast. Rytmus. Pohyb. Rámování. Rozzáběrování. Objektivita / subjektivita. Vedení pozornosti. Princip triády.

ZÁKLADNÍ MOŽNÉ CHYBY PŘI BUDOVÁNÍ REALISTICKÉHO PROSTORU

Rozbor chybně záběrované expozice filmu (Be Cool). Pravidlo osy. Úhel pohledu. Vztah mizanscény, velikosti záběru a střihu k divácké pozornosti.

DRUHÝ PLÁN

Vznik významu v druhém plánu záběru. Sémiotická úloha scénografie.

TĚŽIŠTĚ

Vedení divácké pozornosti pohybem kamery a proměnami mizanscény.

POUŽITÍ ZÁKLADNÍCH PRVKŮ FILMOVÉ ŘEČI (V EYES WIDE SHUT)

Rozbor doposud probíraných elementů filmového vyprávění v expozici filmu Stanleyho Kubricka.

ÚLOHA CELKU

Možnosti a funkce užití základního typu velikosti záběru.

ÚLOHA DETAILU

Možnosti a funkce užití základního typu velikosti záběru. Synekdocha. Zvukový detail.

- 9. POHYB KAMERY

Základní funkce a možnosti pohybu kamery. Pokročilá užití kamerového pohybu. Dvoudílná přednáška.

- 12. STŘIH A MONTÁŽ

Základní funkce střihu a montáže. Montážní principy zařazené do příběhového filmu. Analýza komplexně montážního filmového díla. Třídílná přednáška.

INFORMACE - EMOCE - TRANSCENDENCE

Rytmus sekvence versus délka záběru, doznění, přesah.

- 15. HUDBA A ZVUK

Základní principy užití hudby a zvuku. Dvoudílná přednáška.

- 17. IDENTIFIKACE

Proces diváckého napojení skrze pohybové a grafické elementy na příkladech začátků filmů. Dvoudílná přednáška.

SYMBOLICKÝ FILM

Metaforické, metonymické, alegorické filmové vyjádření.

- 20. UPLATNĚNÍ VŠECH PROSTŘEDKŮ FILMOVÉ ŘEČI VE STRUKTUŘE CELÉHO FILMOVÉHO DÍLA

Dvoudílný rozbor užití kamery, střihu, zvuku a scénografie při budování příběhu a jeho metaforické nadstavby v existenciální hudební komedii.

PŘEHLED ZÁKLADNÍCH REŽIJNÍCH CHYB

Pokus o výčet možných úskalí při budování mizanscény (potažmo diegeze), vytváření času filmu, vedení herců a pravděpodobnosti vyprávění.

- 26. PRAKTICKÁ FILMOVÁ ŘEČ 1

Zadání praktického úkolu a analýza jeho realizace. Studenti režie (ostatní nepovinně) natočí samostatně krátké formální cvičení s cílem osvojení základních prvků filmové řeči, především rozzáběrování a střihové návaznosti.